Skillnad på Mandarin och Red Cherry räkor?

Hej!

Köpte för några dar sen 7 st Mandarin räkor, Caridina cf. propinqua, och undrar bara hur man ser skillnad på dom och svagt färgade Red Cherry, Neocaridina heteropoda ?
Läste att Mandarin räkorna har små ägg och att ynglena behöver saltvatten för att överleva.
Flera av mina honor bar på ägg, men dom var få till antalet och ganska så stora, såg idag ett yngel sitta på ett gruskorn.
Misstänker därför att dom är Red Cherry istället!

En är ganska så smal och starkare orange förmodar att det är en hane.
Dom andra är lite tjockare och svagare färgade några har ett ljusare band längs ryggen.
Misstänker att jag fått oranga Red Cherries inblandade, då affären hade alla sorters räkor i samma kar!
Fick dock betala nästan dubbelt så mycket för dom 55 kr st istället för 29 kr som var priset på Red Cherry!

Nått säkert sätt att skilja på dom har arterna?

Thaifighter

Det finns ju orange körsbärsräkor och att stoppa alla sorters räkor i samma kar visar deras okunnighet, det kan ju vara svårt att hålla reda på 2 olika arter som dessutom är orange båda 2.
Det måste vara en körsbärsräka för Caridina propinquas yngel är larver från början och liknar inte en miniatyrräka.
Tycker du ska tala med dem på zooaffären och tala om att du fått körsbärsräkor bland de räkor du köpte, jag tycker dy aka ha en del av pengarna tillbaka!

Hej!
Har nu kollat mina räkor och är rätt så säker på att dom flesta är Körsbärs räkor!
Det finns också några räklingar som gömmer sej i sanden.
men det fanns dock en vuxen Mandarin räka bland dom och jag lyckades få en bild av honom idag!

Thaifighter

Caridina cf propinqua

Oj, vilken fin bild du tagit på din Caridina propinqua:thumbs: Den är för övrigt en egen art så det där cf kan du ta bort;), ruskigt snygg räka är det:thumbs:, men den blev väldigt dyr, har du tagit upp det skedda med zooaffären:)??

Jag gick aldrig tillbaka till affären, tycker att det gått för lång tid nu och vill inte bråka för några små räkor!
Dessutom hade jag inte “Red Cherry” heller innan , så det gör inget fast dom blev lite dyra!:lol:

Här är lite fler bilder av dom andra “Mandarinerna” som i verkligheten blev “Körsbär”!:stuck_out_tongue:

Thaifighter

Ja dom är ju deffentivt körsbär, men Red Fire, för min del så ser de ut som någonting mellan vanligt Körsbär och Red Fire, men väldigt fina bilder är det även på dessa:D!!!

är det bara 1 st mandarinräka?

Tror det bara är en Mandarin, men sen jag släppte ner räkorna så har jag bara sett 2-3 st åt gången,
dom andra gömmer sej i rötterna!:roll:
Jag har aldrig sett alla 7 på en gång, så därför kan jag inte vara 100 % att det bara finns en Mandarin.

Svårt att ta bilder på nära håll utan stativ och det är för nära för att använda blixt, så därför blir dom suddiga!

Thaifighter

Suddiga, det lilla är väl inget, jag tycker dom är jättebra jag:D!! Hoppas du ser någon mandarin till i karet:D!!

men va dåligt av affären att ha i samma kar och sälja för 55kr när du fick 1?! :x gå tillbaka, det är en strunt summa men rätt skall vara rätt och de ska inte lura andra heller och ha dem i samma kar :S

Det är det jag säjer med, behöver inte ta med räkorna utan bilder på kameran och påpeka att det är olämligt att ha dem i samma kar när de har så svårt att se skillnaden på Mandarinräka och Körsbärsräka, de lurar ju folk som får betala väldigt mycket för vanliga körsbärsräkor!!

Bara en liten uppdatering sen sist.
Tömde karet och hittade då bara 4 vuxna Red Cherry men ingen Mandarin, gick dessutom 2 små Cherry räklingar,
så antalet är trots allt detsamma!
Släppte i dom i ett långt 200 liters kar tillsammans med mina 6 Crystals och 10 Utropstecken Rasboror.

Thaifighter

Just a small note of interest: C. propinqua has been renamed Caridina thambipillai. :wink:

OK! :thumbs:

Thaifighter