Hej
Jag heter Marcus Karlsten, har varit på forumet ganska mycket utan att göra så mycket väsen av mej.
Har kört lågintensivt med CR i ett par år, men nu kände jag att det dags för nästa steg.
Så jag har köpt en ställning 70 liter x 9st och nu är första fyllt!
Hej och välkommen
Du gör rätt att ta det andra steget, det kan bara bli dyrt, men vad gör man inte för sitt hobby :mrgreen:
Det ser lovande ut
Skriv gärna i din profil var vi kan hitta dig :thumbs:
Jo det blir det nog, jag är inte nöjd med räkorna jag har idag, de är fina när de är små men
tappar helt färgen när de blir stora. Så när akvarierna blir lite in körda blir det att skaffa nytt.![]()
Välkommen från mig också.
Alltid kul med folk som satsar rejält. Lycka till och uppdatera gärna processen.
Välkommen hit Marcus:D!!
Tack.
Lägger upp en bild på ett av karen jag har igång idag. Detta kör jag lowtech och funkar kannon bra
har varit igång i en tre år nu. Tänkte starta upp de nya på samma vis.
Spännande! ![]()
Vad har du för planer för karen?
Jag har tänkt skaffa typ 50% eller vad som nu dyker upp om någon månad.
Nice du börjat skriva här inne, välkommen från mig med fast du varit här inne en tid ![]()
Uppdatera gärna med hur lowtech karen kommer funka. Jag är övertygad om att du kommer få snurr på det med rätt medel.
Jag kör ett räkkar här hemma i nästan utan teknik med rätt mycket växter (dock testar jag oxydator här i) Kört några månader hittills med gott resultat men bör ge det lite mer tid innan utvärdering blir meningsfullt. Sambon har haft i gång en räkvas några år utan teknik.
Även jag är nyfiken på dina erfarenheter av lowtech och räkor.
Välkommen hit Marcus. :thumbs:Jättebra att du skaffat ställning, det behövs när räkintresset eskalerar:roll:![]()
Lite uppdatering
Har kopplat med det elektriska och håller nu på med att testa lampor, just nu sitter lågenergi på 9W
ganska bra men lite för gult ljus. Provade LED med reflektor men det var alldeles för liten spridningsvinkel (30%)
så det blev bara två upplysta cirkler på botten.
I helgen blir det att fylla fler!
Roligt att du läst ett tag (1½ år är kanske mer än ett tag) o att du nu känner för att ta nästa steget.
Ser ut som kul projekt du drar igång.
Särskild det med jord , har varit intresserat ett tag på ett sådant härhemma, är en av dom som tycker att fiskarna ska trycka sig igenom växterna, som var de i en tät djungelvegetation…
Tyvärr är det endast jag härhemma som tycker så…
Hoppas att du blir nöjd med allt o att du fortsätter att lägga ut foton…
Mvh Pia
Kul att det börjar röra på sig ordentligt :thumbs:
Har du kört med torv under substratet förut och i så fall ungefär hur lång tid tror/vet du att det sänker pH?
Jo det har jag gjort. (svärtsplantor gillar att växa fast i dem) Det brukar gå ganska fort, nu provar jag med
stilla stående vatten så det tar kanske lite längre. Har runt 7 i kranen, sedan har jag tagit en hink från ett
svartvattenkar jag har igång så jag tror inte PHt ändras något nämnvärt.
Blir inte torven dålig efter ett tag och börjar typ ruttna, det borde kunna ställa till vattenvärdena isf?
Nej det är inga problem, har haft igång några akvarier 4år utan problem.
Intressant, har precist funderat på att göra så i ett kar jag skall dra igång snart hade jag tänkt ![]()