Självklarheter

Självklart för vissa är inte självklart för alla.
När många på forumet skriver att de matar sina räkor med bruna torkade eklöv, spenat mm. exakt hur gör man?

Är det fryst eller färsk spenat? Delar man eller lägger man bara i eklöven, är ärtorna kokta innan man lägger i dem-frusna?

//
Nybörjare

Jag har plockat döda eklöv, kokat dem en eller två gånger och sedan satt ner dem hela i akvariet.
Men nässlorna så plockar jag dem färska, kokar dem 2-3 gånger (och sparar det till växtnäring till krukväxterna) och torkar dem sedan i ugn. Sist maler jag det till ett fint pulver som räkorna får en liten nypa av lite då och då, lätt att övergöda akvariet om man ger för mycket eller för ofta.
Jag har hitils inte testat spenat eller ärtor, morötter ger jag dem typ en liten medaljong som jag skrapat bort “skalet” från.
Jag vet inte riktigt hur experterna gör.

Jag lägger ner bruna löv från vilda lövträd hela som de är - har doppat dem i hett vatten innan för att ev. parasiter ska dö.

Nässlor ger jag torkade hela blad av. Jag torkar hela nässlor löst stående i pappkassar. De bränns inte när de torkat, bara pyttelite ibland.

Jag plockar bruna eklöv i skogen på hösten. Kokar dom någon minut innan jag lägger ned dom (hela) i akvariet. Ärtor kokar jag innan jag ger. Då klämmer jag ut ärtan i akvariet och slänger skalet. När jag matar med räkmix (fiskmatsvarianten) är det malda råa ärtor i smeten. Spenat har jag inte matat med. Nässlor plockar jag och torkar i ugnen. Matar sen sparsamt med smulade blad. Jag matar även med torkade mandelblad. Hela eller i bitar.:wink: