Mina räkor har börjat ömsa skal som tokar… de ligger en-två nya varje dag…(har typ 20st) De har inte oroat mig nämnvärt, men nu de senaste dagarna har ett antal CR dött av. Jävligt tråkigt. Har inte varit där å pillat ngt på länge så det känns inte som att jag själv har gjort ngt annorlunda. Trist som fan. Har plockat upp tre lik redan denna helg. Ytterligare två fiskades upp för en vecka sedan. Minst pisstrist. Har inte finsoilen som alla tuffa har men jag har en hög med redmoor och mangrove å även lite kokosnötsskal. Mossor och växter finns även till överdrift nästan. Dock har jag ingen ytavrinning på akvariet in i cir. pumpen. Det känns som att det skulle kunna vara en bov. Har dock inte sett några indikationer hos mina golden ancistrusar på att det är dåligt syresatt i karet. Karet är på 80l och cirk. pumpen ligger på 600l i timmen… Men som sagt det är inge ytavrinning. Kanske måste åtgärda det?
Det där låter inte ett dugg bra att de ömsar så ofta.
Vad har du för vattenvärde som pH, gH, och kH?
Nitrit/nitrat värden?
Har du ökat matningsmängden det sistone?
De flesta av mina räkburkar har ingen pump alls iofs är de på 20 l, men ytavrinning har jag aldrig haft ens på mina stora burkar. Jag röstar också på vattenvärdena. Trist! Lycka till med “felsök”!!//Eva
En teori är att du har alldeles för mycket växter (snabbväxande växter) att de tar upp all näring/spårämnen och mineraler som räkorna behöver till sitt skal.
skit!
Hur länge har de gått i burken?
kör du i något preparat för växterna?
Hmm de kanske e så att växterna tar för mkt näring ur vattnet. Vattenvärdena är helt ok kanske ngt högt pH men i övrigt är det finfint. Fick tips av min lokala räkdåre att tillsätta bikarbonat(bakpulver) i mkt små mängder med maten när jag höll ciklider i uppsala… Detta för att buffra upp lite. Kanske ska ge fan i det och även ta bort lite växter. gH och kH är inte kontrollerat nyligen då jag blev av med mitt test för ett tag sedan. Ska köpa ngt nytt totaltest tänkte jag, ska kolla runt efter ngt lämpligt som inte e allt för dyrt (såhär i juletid ^^) men det känns som att om alla räkor mår visset så måste julklapparna omprioritera lite…
Men lite växter får nog fan åka ur då jag inte tillsätter ngt i vattnet för dem. Men det känns sjukt nog som att vattnet inte e syresatt som det ska då räkorna helst sitter högst upp i grenarna (rötterna) på redmoor roten, nära ytan.
Jättekonstigt om det är syret som är felet, då borde akvariets andra innevånare drabbats också… Som sagt jag har inga pumpar i flera kar med bara lite mossa på rötterna och det är inga problem. Har även kar med vanlikg engelsk sjösten och ingen pump och det funkar utmärkt. Borde vara vattenvärdena. Har du prövat med att byta 1/2 - 2/3 av vattnet? :? Lycka till! //Eva
Jag gör ett rejält vattenbyte ikväll så får man se vad som händer i helgen… De får fan ta å ge sig nu. :?
Du har ingen konstig svart grus eller något annat som kan vara giftigt?
Du skrev att ditt ph var lite högt, hur högt?
Ligger runt sju… Lite under. Men mkt lite… Hehe. Men även de blå pärlorna har vikt in årorna. Dock endast 2 av dem ännu… Men snart är det fan slut känns det som. Gruset jag har är svart skifferkross som jag har köpt på pwss. Funderar på att byta till bentonitlera efter jul, hinner dock inte miffla med akvarierna nu innan. De e fan mkt att göra. Känns så sjukt trist att åka ifrån dem å veta att det bara går utför…
Mina golden ancistrus mår som prinsar i akvariet, så jag börjar nästan misstänka dem för att vara bovarna i dramat. Skitfisk.
Jag skulle nog misstänka din sand, utan att ha läst på noga. Räkor är väldigt känsliga och det har varit uppe på tapeten många gånger att flera olika typer av svart sand är ett stort NONO med känsliga räkor/snäckor/fiskar.
För övrigt är inte bentonitlera någon hit att ha som bottensubstrat, det är som att hälla ner gegga, bentonitlera har vanligen växtakvarister i ett tunt lager under gruset som mineraltillskott till växterna.
Jag har sett många nyttja skifferkross som botten material. Bentonitleran jag tänkte nyttja är givetvis bränd, så den expanderar inte så det blir ingen gegga av den. Såg att Johnny hade det i en av sina kar åtminstone, vilket gjorde mig lite nyfiken.
Humm, jag talar alltid av egen erfarenhet, kattsand av bentonitlera är alltid bränd, ren bränd bentonitlera blir mig veterligen alltid gegga i vatten(aldrig hållt formen för mig när jag kört det), blir den inte det skulle jag oroa mig för om det faktiskt bara är lera i den. Funktionen med kattsanden är ju liksom att den skall absorbera kattpisset och i våra kar är det mycket “kattpiss” att absorbera :mrgreen:
Jag har bara testat i en vas i 1½månad å dessa har inte förändrat sig alls. Har ingen annan input på det hela. Men nu är det ju inte det som är intressant i det hela utan varför i helv@te mina räkor bara dör…
Men Coop’s kattsand är ju inte sådan som klumpar sig om man nu ska hålla sig OT.
De kanske e sån sand som du empiriskt har testat?
Läste på lite om skiffer och det det var ingen rolig läsning!!
kolla in den här länken, visserligen är det Ölandsskiffer men jag hade slängt ut den fortare än kvickt. Räkor är mycket känsliga mot metaller. Googlar du på skiffer hittar du bla sorter som kallas alunskiffer, Oljeskiffer mm. Ingen av de sorterna är särskilt hälsosamma för räkor. De flesta akvariefiskar klarar säkert metallerna bättre och just därför är kanske skiffern inget känt problem i akvariesammanhang.
http://www.skb.se/Templates/Standard____22669.aspx
Det är väl delvis känt inom akvarievärlden, men inte allmänt känt, många som haft problem har lärt sig den läxan den hårda vägen, men finns väl ingen allmän varning för skiffer egentligen.
Jaha! Då kanske jag har anledningen till att mina kardinaler inte
klarade sig
Hade inte en aning om detta.
Ajdå, det var tråkigt att höra
Fasiken. Det var ju segt att de inte pallar skiffer… Hmm då ska jag ta å leta upp ngt annat att ha i bottnen. Nu har iofs inga fler dött sen sista vb men de vore ju surt om fler vek in. Ett jävla pyssel att tippa ur allt levande… Hehe