Sista försöket med crystals :)

Nu har jag tröttnat, förmodligen är det de gamla kopparrören i huset som gör att vattnet inte är optimalt för räkor. Körsbär och rainbows går fint men CB/CR , tigrar etc fungerar inte. De lever tills de blir gamla och dör men inga räklingar. Har sett dem gå med rom, och har en gång sett några räklingar, men dem såg jag aldrig mer :frowning: och nu var det läänge sedan någon ens gick med rom.

Börjar tröttna på bara körsbären, hade varit roligt med någon annan sort som också förökar sig :slight_smile:

Karet de går i, som det inte fungerar i, är ett 96 liters kar, men jag har nog fyllt upp det till ca 70 liter. De har soil/sand. Vattenberedningsmedel vid vattenbyte som sker varje vecka. Massor av växter att vara i. Invånare är gula räkor, CB/CR, 1 amano, 3 stycken fyracentimeters ancistrus. Matar med räkkäk från Jens butik. De har eklöv, får kokta grönsaker lite då och då. PH brukar ligga på 6,5-7, var dock ett tag sedan jag testade.

Såå…sista chansen nu.
Har ett litet kar på några liter, funderar om jag ska göra iordning det för ett sista försök.
Har lite funderingar jag vill diskutera med er.

Tänker åka iväg och hämta annat vatten, vad är bäst; inkört akvarievatten eller kranvatten?
Ska jag använda vattenberedningsmedel till det vattnet?

Annars hade jag tänkt inreda med ebi gold soil. Billifilter/filterhörn drivet med luft. Mossa, växter, rot från befintliga inkörda akvarium för att det ska finnas något för räkorna att plocka med direkt.

Vad mer ska jag tänka på för att räkorna ska få det optimalt?
Ska jag köpa nya räkor eller slänga i de gamla? Finns det risk att de gamla blivit för gamla för att föröka sig?

Vilket gör att jag börjar fundera över om räkorna kanske helt enkelt blivit för gamla och inte längre kan föröka sig?? Ska jag köpa nya räkor och testa dem innan jag kör igång ett till kar?

kolfilter innan du kör ner vattnet i karet.
Vissa har ju till och med dubbla kolfilter…

Och sedan 1005 soil…

Det borde kanske vara något…

Jag har funderat över att prova kolfilter.
Men eftersom det blir en liten investering så vill jag först prova om annat vatten skulle hjälpa. Visar det sig att räkorna stormtrivs bara de får annat vatten så ligger kolfilter på nästa inköpslista :slight_smile: