Shrimpsoil fråga

En enkel fråga egentligen, hur pass långt tid bör det ta innan vattenvärdena stabiliserar sig efter att man bytt ifrån vanligt grus till en Soil, i detta fall Shrimpsoil?

Vill inte ha i räkorna innan det lagt sig, just nu ligger de i en bunke med filtrering så det går väl egentligen ingen nöd på dem iofs.

-Jonas

I mina kar ramlade ph t från 8,3 till 6,0-7,1 på 3 dagar när jag bytte. Det konstiga är att fast jag hade ungefär lika tjockt lager i alla 4 kar så skiljer pht en del ändå mellan karen.(Jag har med Shrimpsoil)

Jag har Shrimpsoil i ett kar, cirka 4 cm tjock sedan några 2-3 månader
I karet har jag ett stabilt pH på 6,2.

Jag la i räkorna efter drygt 1 vecka, vilket troligtvis var under perioden då pH vandrade nedåt. Det var enbart 1 räka som inte klarade sig. Exakt hur lång tid innan karet blir stabilt forskade jag inte i, men jag tror nog att du kan flytta in räkorna. Börja med 1 st för att vara på den säkra sidan :slight_smile:

mitt PH har faktiskt inte sjunkit lägre än 6,8 tror jag, har iofs inte ett allt för tjockt lager i karet, ungefär 2-3cm, men karet är bara på 7L stort så mycket mer substrat känns nästan konstigt.

Vad har ni för KH på erat vatten och hur pass mycket sjönk PH jämntemot kranvattnet?
Viktigast är nog ändå KH före ni lägger i Shrimpsoilen.

Mitt KH ligger på 7 ur kran så det är väl en del för soilen att pressa ner först.

Mätte precis KH i vattnet med soilen och det låg på mellan 0-2, inte helt tydligt, skulle snarare säga 0-1 men någonstans däromkring i alla fall, kan inte fatta att PH håller sig så högt ändå, har legat i i två dagar nu :S

Samma sak här ! Kunde knappt mäta kh,det blev gult direkt !
Men då stod nog mitt kar med shrimp-soil nästan 10 dar…ph ligger runt 6-6,5.Dropp-testet visar inte mer exakt än så.Har 8,4 i ph i kran enligt kommunen.

Okey, koppar i en halvdålig räka och testar idag:)

Du menar nu ? Klockan elva på kvällen ?

Nattuggla :wink: Räkor har väl inte mycket till dygnsrytm man kan störa hoppas jag :smiley:

Hur går det med ditt ph ?

Nu har det “hårdtestats” med en CR i någon dag och vattnet håller fortfarande PH 6,8-7 ungefär, tyvärr kan jag inte testa det här vattnet med min PH controller, KH värdet är för lågt för att man skall få ett vett mätvärde.

Tror det får hoppa i ett par till senare idag faktiskt.

Lever testpiloten än :?:

Japp, testpiloten lever och min jag har fått min första rombärande SS hona nu :smiley: Hoppas verkligen inte hon släpper rommen nu när jag koppat in henne i den lilla räkburken.

Det var snabbt jobbat…Grattis. :thumbs:

Då kan du rekommendera Soilen då?

Bör väl egentligen låta henne gå med rommen fram till hon släpper räklingarna innan jag kan ge ett helt ärligt utlåtande men om man ser till vattenparametrar så ja, verkligen
PH 6,8
KH 0-2
GH > 5

Alltså precis som jag ville ha det!