Några nytagna bilder med lite ny ljussättning för att ge ett mjukare ljus runt hela räkan utan att göra det platt och tråkigt.
Två blixtar, kraftigt diffuserade från olika håll ger i mina ögon ett bättre ljus med både högdagrar och skuggpartier som i sig skapar lite spänning.
Ett “pang på ljus” blir i min smak lite för analytiskt och småtrist, men som sagt det är bara min högst personliga uppfattning.:pops:
Tack för alla hejar rop och det går så sakteliga framåt med fotograferandet med massor av tester av olika teorier.
Nästa försök blir att lysa upp den bakre delen av karet så att det inte blir så mörkt i bakgrunden på bilderna.
Till det försöket går det nog åt ytterligare en blixt skulle jag tro.
När jag kommit i mål, om jag någonsin gör det och får till en bild eller två som jag tycker uppfyller alla kriterier, så ska jag presentera en liten avhandling i ämnet.:oops:
Problematiken är att med en så pass liten bländaröppning och snabb slutartid på 180/sek. så ger inte annan belysning någon effekt att tala om då ljuset avtar med kvadraten på avståndet och många känner till effekten av blixtljus med mörk bakgrund. Det enda alternativet är att lysa upp bakgrunden med ännu en blixt eller möjligen ett mycket stark spotlight.
Den senaste bilden är ett experiment med s.k. stackning som jag inte bemästrar ännu, så detta försök är långt ifrån färdigt. Räkorna har en speciell förmåga att vifta med sina antenner som skapar kaos i staknings programmet
Upplägget är att exponera flera snabba bilder med olika skärpedjup under vanligt ljus, då ingen blixt jag har klarar 6 exponeringar i sekunden. Den enda lösningen på ljuset är att hissa upp ISO värdet till 1600 eller högra för att få en acceptable snabb slutartid och en hyfsad bländaröppning.
Man lägger sedan ihop dessa bilder i ett specialprogramm för att få ett klart mycket större skärpedjup. Men det kräver betydligt mera kunskap som jag inte har för stunden, men jag strävar med envisheten mot målet.
Denna bild som jag fuskat lite med är baserad på 9 olika exponeringar och jag har retuscherat en hel del men skärpan räcker från räkans stjärt till en bra bit framför huvudet.
Som man kan se så är skärpedjupet ca. 5-8x bättre än att ta en bild på f16.
Experimenten med fotograferingen går vidare i akvarierna, och denna gång har en kraftig blixt införskaffats som lyser upp bakgrunden bra.
Till denna större blixt har jag en mellanstor riktad ner över räkan och en liten miniblixt som är riktad rakt mot räkan, monterad jämte frontlinsen.
Denna gång så försvinner den svarta bakgrunden och det blir lite mer av djupkänsla i bilden när ljuset läggs till.
Bortse från allt skräp på glaset då jag var för ivrig att testa nyinköpet så någon putsning blev det aldrig av.:pops: