Jag har varit runt på en del mässor/ räkchampionat i Europa de senaste åren. Jag har pratat med mycket folk och många har frågat när vi ska anordna något räk evenemang i Sverige. Jag har svarat att det i Sverige inte finns så många räkintresserade och att vi är ett stort land där avståndet ställer till det lite.
Men jag kan inte sticka under stol med att det hade varit förbannat kul att kunna arrangera något i Sverige.
Redbee.se är faktiskt ganska unikt om man tittar runt i tex Europa. Vi har ett bra forum med förhållandevis många medlemmar.
Första helgen i April 2014 kommer ett stort Discuschampionat att äga rum i Malmö och jag tror att är det någon gång vi ska dra i hop en tävling eller bara en räkutställning är det här det ska ske. Dels är det lättare att få hit duktiga föredragshållare, räkodlare men också att publiken blir betydligt större under det här evenemanget.
Så min fråga till er är helt enkelt om ni tror på det här och i vilken omfattning vi i så fall skulle köra.
1: Räkutställning (visa olika sorters räkor i olika akvarier)= mindre jobb
2: Räkchampionat (tävling i olika klasser med inbjudning till odlare i Europa/ övriga världen)= mycket jobb men betydligt roligare.
Det här kräver en hel del jobb. för att arrangera ett championat behöver vi vara åtminstone 2-3 personer i planeringsskedet .Veckan innan 2-3 pers på heltid. Helgen då det äger rum behöver vi vara 3-5 personer närvarande på mässan. Efter mässan 2-3 personer som tar hand om efterarbete.
Är det här något vi kan och vill fixa?
(Akvarier till mässan är troligen redan löst om det blir av)
Det är en kul grej även om jag inte kan vara med, men brukar det inte vara svårt att få folk och ställa upp på att ta hand om utställningar?, brukar bli att det är ett par tre stycken tillslut som får ro hela lasset, men vem vet:D
Det är därför jag i god tid går ut och kollar intresset, vi ska så klart inte vara precis antal folk som kan hjälpa till då några troligen faller bort precis innan.
I det Italienska championatet 2012 var det precis som du nämner, väldigt få personer som slet som djur under hela mässan.
Det bör poängteras att föreningar och andra forum som kan tänka sig att ställa ut här kommer att få tilldelad en plats på upp till 20 kvm helt gratis. Hur stor plats och vilka som får ställa ut är helt upp till Nordiska diskussällskapets styrelse, men om redbee vill anordna ett räkchampionat kommer ni att få göra det.
Det kommer inte heller bara att bli ett diskuschampionat, vi kommer att ha en mässa också. Vi har över 1000 kvm till vårt förfogande så detta kan bli den största akvaristiska händelsen i Sverige någonsin!
Det låter ju riktigt bra och gör vi inte det här championatet/räkutställningen i hop med er, lär det dröja innan något liknande inträffar i Sverige. Marknaden för akvaristiska tillställningar är ju inte som I Tyskland precis, där det kommer tusentals besökare varje år till tex Interzoo och Hannover.
Jätteroligt om det kunde bli en räkutställning eller ett championat! Jag har nog inte tillräckligt med räk-kunskap för att stå i en monter, men kan mycket väl tänka mig att åka ner och hjälpa till - tex med uppackning före och/eller städning efteråt =)
Förövrigt tror jag mer och mer att det här kommer att kunna genomföras. Det jag känner om vi ska ro det i land är att vi behöver bilda en ekonomisk räkförening i Sverige. Se separat tråd.
Största anledningen till det är att vi behöver pengar för att kunna fixa det här. Akvarierna ska vi förhoppningsvis kunna ordna gratis men det kostar ändå en slant att trycka upp lite affischer, tröjor, priser, föredragshållarna ska betalas mm.
Personligen kommer jag jobba väldigt intensivt på alla plan för att lyckas med det här, däremot känner jag att dra ihop en ekonomisk förening
med vad det innebär är något jag inte hinner dra i gång.i. Har vi några frivilliga att styra upp det här?
Daniel/ Sofia, Johnny, Arek, Sanna, Ola mfl mfl. Ni vet vem ni är det är bara att träda fram
Jag har varit såå himla vårtrött och dragits med en seg förkylning/bihåleinflammation nu i april/maj men det är klart att jag är med och fixar, även om det är lååångt till malmö. Vi kan ha skype möten, och organisatoriskt så har jag mycket erfarenhet. Nu i höst så kommer vi i UAF anordna akvariets dag (som uppvärmning till räkchampionatet, :thumbs:)
Jag har varit på semester och borta från redbee ett tag. Jag kan absolut vara behjälplig vid ett räkchampionat. När det gäller föreningen kan jag vara delaktig men då min föreningskunskap är begränsad inte drivande (ska prata lite med Sofia som är rätt duktig men rätt hårt belastad med föreningsarbete inom bihållning redan)
:thumbs::thumbs::thumbs: Sofia är ju dessutom redan med i en “Bee förening” så hade ni kunnat skaka fram lite infoså vi kan starta tror jag det blir lättare sedan. Ingen verkar vilja dra igång föreningen som det är nu.