Att selektera hårt är en förutsättning för fint färgade räkor i framtiden. När ynglen börjat växa till sig och innan de blir könsmogna bör man plocka bort de oönskade från avelskaret!
1 by Peder Lundgren, on Flickr
Att selektera hårt är en förutsättning för fint färgade räkor i framtiden. När ynglen börjat växa till sig och innan de blir könsmogna bör man plocka bort de oönskade från avelskaret!
1 by Peder Lundgren, on Flickr
HUR många kar har du egentligen…
Säljer du dem som du sortera bort eller har de eget kar o i så fall, blir några från dessa kar plockat till “fina” karet???
Är aldels för blödig för sånt, så jag njuter av mina röda räkor… fast de inte är något fancy, det är ju det som är det roliga… man får göra som man tycker är roligt o har plats o ork till
Jag försöker att få fram stabila och fint färgade räkor med min selektering. De som sållas bort säljer jag inte utan de får gå i ett eget kar och ibland så skänker jag bort några. För mig är det av stort intresse att försöka förbättra genbanken och hålla kvaliteten på topp. Vissa arter är dessvärre lite för sönderavlade ute på marknaden med sjukdomar och för tidiga dödsfall som resultat. Ibland kan en avlad räka plötsligt tappa färg och gå tillbaka till ett urstadie på sikt. Alla räkor är vackra på sitt sätt men detta är min hobby, ja egentligen fotograferingen men då behövs det fina räkor som gör sig extra bra på bild!