Är det någon som vet om det är riskfritt för mina Crystal Red och Black att sänka PH värdet med typ Sera PH Minus eller dylika preparat?
Jag har provat med flytande ekbarksextrakt med goda resultat. Du kan också få en sänkning med torkade catappa blad, alkottar och torv. Bäst är det med en lämplig soil som håller värdet mer konstant och som inte missfärgar vattnet brunt.
Då prövar jag med det, har idag både räksoil, catappa blad och alkottar. Kör även med CO2 men ändå så får jag inte ner PH mer än knappt under 7.
Vad använder du för soil, hur tjockt lager och hur gammalt är det? Flytande ekbarksextrakt är räksäkert men avråder dig från kemiska buffringsmetoder.
Vad ligger KH och GH på då?
Är det så att du kör med R/O och salt men ändå inte får någon ordning på vattenvärdena?
Det verkar mer än skumt för jag får ner det med bara kranvatten och mineralsalt, har akadama mest men även ett kar med soil:)
Skumma saker brukar hända, mitt brunnsvatten håller pH på 5,6 efter några månader med normala vattenbyten
och leca (inert ej pH påverkande) så har pH långsamt stabiliserat sig vid 6,5. (ca:400uS)
Har egen saltblandning helt utan pH påverkan. ( GH+ påverkar det lite.)
Jag tror växterna och bakterierna samverkar och höjer pH till sitt trivselområde.
Kan också vara att jag ger räkorna mineralfoder som ju innehåller bla. kalk och magnesium.
Själv skulle jag provat (titrerat) hur mycket svavelsyra av känd konc. som behövs för att sänka pH med 1 enhet för en liter vatten.
Använder shrimpsoil från Ebi shop, 15 liter till 100 liters kar (c:a 5cm) är 10 månader gammalt nu.
kH 2,5-3 GH ej mätt.
Har börjat kör RO vatten och har gjort så c:a 6 veckor dock inget salt än för uS låg på över 700 innan.
Har nu slut på CO2 och har slängt i ett antal filterpåsar med granulerad torv så får vi se om det hjälper - dock är det inte speciellt snygt med dessa påsar i karet.
Kan det vara så att allt syre som växterna avger av CO2 (växer som tusan) kan ha höjt PH värdet.
Kan man lägga svavelsyra i ett räkkar…:?:
Inte till karet direkt. Du tar och räknar ut hur mycket som behövs till ditt akvarie = liter i karet.
Tilsätter den mängden i en dunk med tex 5l vatten (från karet) och droppar i det där du har ordentlig omrörning.
Tex nära utloppet från filtret.
Droppa i 1/5 per dygn.
Svavelsyra är inte giftig men fräter bra så man måste vara försiktig när man slabbar med den.
Utspädd men ändå farlig kan gå att köpa i välsorterad färghandel.
Nästan alla andra kemiska preparat som sänker pH är inte bra för räkor.
Om du orkar vänta så kör med GH saltat ro vatten (200-250uS) och byt oftare än normalt så småningom kommer
pH att dyka. Det är inte så bra att tillsätta rent ro vatten det saknar viktiga salter i tillgänglig form.
Håll koll på ledningsförmågan.
Själv hade jag 450uS i mitt räkvatten jag byter med brunnsvatten 85uS och har nu runt 400uS
men räkor har dött för mig så jag skall köra igång min ro anläggning.
Jag har vanligt kranvatten till mina Sw, Goldens och Pandor funkar kanon och så har jag akadama som bottenmaterial och mineralsalt, jag gillar inte att behöva meka med vattnet till karen, men ska investera i ett osmosfilter men det är för mitt kommande saltnanos skull:)
För min del är “mekandet” mer än halva nöjet.
Jag har Ebi Shops, Ebi Gold Schrimp soil 5liter till 54 liters kar. Mitt kranvatten ligger på 8 i ph, efter jag bytt ut sanden i karet till denna soil så ligger ph på 6,0-6,3.