Sandsnäckor... ojoj...

Jag har fångat in några sandsnäckor från det akvarium jag hittade dem i, vill nog helst ge dem ett eget akvarium… Kan ju inte döda dem iaf…

Eftersom jag kör walstad, med jordbotten, i alla mina (för tillfället) 11 akvarier, så är jag misstänksam… Vill ge dem ett eget akvarium och se vad de gör med jorden i botten på akvariet…

Hmmm… Det innebär ett akvarium till, har ju redan 2 st till planerade :smiley:

Någon som vet mycket om sandsnäckor o kan berätta vad de funkar bäst med o vad man inte bör ha dem ihop med?

Äter de fiskarna ägg? Har ett akvarium med killis, funderade om de skulle funka med dem, men om de äter killiägg är det uteslutet… Hmmm…

Jag har sandsnäckor i mitt enda jordakvarium det funkar bra men då har jag jorden i nylonstrumpor under sanden:)

Lyckades till slut fånga in 8 stycken sandsnäckor i olika storlekar… Letade o fångade under flera dagar…

Nu håller jag på att göra iordning ett eget litet 20 liters walstadsakvarium till dem… Och vad ser jag då? Jo nu är de 9 st! Den minsta är ca 2-3 mm lång, o säkert nyfödd, den fanns inte igår… (De fick bo i ett helt kalt 15-liters medans jag grunnade ut hur de skulle få bo…)

Gissar att ett 20-litters är stort nog åt dem :smiley:

Nu skall det bli spännande att se hur detta går… Det är bara 1 cm jord under gruset, och jag vill INTE att de river upp den!!

Har beställt massa växter till deras nya akvarium och de har redan flyttat in :smiley:

Då de oftast är under än ovan sanden här, så tror jag inte, men är inte säker, att de äter ägg… fast kommer det i deras väg, såååå kanske…
Kul att de får ett eget kar… Så på en tysk sida att det fanns massor av färger från svart till vitt av dessa… Hur många kar har du nu 14???
mvh Pia

Tror inte att de ger sig på fiskrom. Har haft kar med ancistrusuppfödning och massor av sandsnäckor utan problem.

Menar du mej:)? Jag har 20 kar nu dom har en förmåga att bli flera av någon konstig anledning:scratch::lol:

Sandisar har jag 3 färger av nu har inte sett alla de färger dom har i Tyskland vilken sida var det:)?

Nu är det 12 akvarier som är igång, med detta nya sandsnäckeakvarium :smiley:

Alldeles nyplanterat…