Bakgrund: I närheten där jag bor ligger en konstgjord damm där man planterat ut salamandrar. Dom är som alla groddjur i Sverige fridlysta. När jag gick förbi dammen idag så var den helt torr, så jag och barnen tog fram en hink och räddade dom som gick att rädda, fåglar och uttorkning gjorde att vi bara hittade 46 st levande. Dom bor nu i ett akvarie hos oss.
Min fråga är: Länsstyrelsen, kommunen och jordbruksverket bollar mig fram och tillbaka, så jag vet inte vem jag ska vända mig till? Ansvaret för dammen ligger hos kommunen och dom skulle kolla upp vad som kan ha blivit fel, sa dom. Länsstyrelsen sa att så får det inte gå till, men kolla med kommunen. Som det ser ut nu sitter jag på fridlysta salamandrar, utan någon vettig plan.
Djurskyddsinspektören på länsstyrelsen sa att det var en bra lösning att ta hem dom men ville inte säga vad jag skulle göra med dom små liven senare.
Man planterar inte ut djur för att sedan ta livet av dom, så om någon här vet vilka man ska vända sig till för rättvisa, skriv!
Låter något för lokaltidningen. Misskötskötsel av skattepengar är alltid lovligt byta för journalister. Hör även av dig till aftonbladet och expressen. Tycka vad man vill om dom men de hugger ofta på allt som rör sig.
Och det där med att bli bollad mellan myndigheter; Så är det tyvärr. Ingen tar ansvar för något men de ska ha lön för de tar ansvar när det går bra :hehe:
Försök kontakta http://www.naturvardsverket.se/ och se om de kan hjälpa dig i någon riktning.
Vill du gå till ytterligheter kan du alltid lägga in en polisanmälan mot kommunen. Finns säkert någon lämplig paragraf som innefattar misskötsel av biotop för fridlysta arter.
Salamandrarna lever inte hela sitt liv i vatten det är bara på våren under parningen de gör det, när den perioden är över går de upp på land precis som grodor och paddorna gör hannarna har då inte samma utséende längre som i vattnet.
Det är lågt av dem att plantera ut djur i en dam och sedan inte se till att vatten finns i dammen tills de går upp och även ynglen fått ben och vandrat upp på land:(
Fick tag i en ekolog med eld i! Hon visste vilka trådar som behövde dras för att saker skulle hända, nu är dammen fylld igen, återstår bara vem som ska sättas på plats och vad som ska hända med salamandrarna. Dessutom verkar dom gilla sitt nya hangout(kolla bifogad bild)