Rör Anentome Helena räkor/räklingar?

Undrar om Anentome Helena snäckor rör räkorna eller räklingarna?

hur ska den äns komma ifatt räkorna ? :o

jag har inga sånna men jag tror inte de :slight_smile:

Det gör de absolut om de får chansen. Jag har själv blivit av med räkor på det viset och alla mina Helenor fick respass. Det finns en video på Youtube som bevisar att Helenor tar levande räkor så det kan vara bra att veta om riskerna.:frowning:

Ja, då vågar jag absolut inte chansa! Tack för snabbt svar.

http://www.youtube.com/watch?v=nDk_Pg2wQPk
http://www.youtube.com/watch?v=KjApi4O5vM0
Inte vackert… Riktigt obehagliga sniglar som enligt mig inte för något gott med sig. Det sista jag vill är att de äter upp mina existerande sniglar…

Sen är ju frågan om inte räkorna var försvagade redan innan, jag är lite skeptisk till att de fixar att ta fullt friska räkor men jag har inte haft några så vad vet jag. Däremot skulle det vara intressant att se en video på precis när en snigel tar räkan så man kan se om den är fullt frisk innan. Just de där klippen bevisar inte något tycker jag inte. Är man rädd för att de ska ta försvagade individer så bör man inte ha amanoräkor heller för jag har sett en amano jaga ifatt en körsbärsräka och börja äta på den. Det syntes dock tydligen att körsbärsräkan var försvagad, det var just därför jag satt och stirrade på den.

Såg du själva “jakten” shrimpcoctail eller bara när snigeln åt på räkan?

Jag har sett hur en Helena låg i bakhåll nergrävd som de gör, och kvickt gav sig på räkan med sitt “svärd” och attackerade.
Om räkan var fullt frisk eller inte kunde jag inte avgöra men jag kommer aldrig mer att tillåta några sådana mördarsniglar i mina kar, det är helt säkert.
Om du tvekar på att detta kan inträffa så kör på bara, jag har absolut inga invändningar till det men sådant sker naturligtvis på egen risk.

De tar både räkor och fisk om de får chansen, de har en harpunlikande tingest likt den saltvattenslevande konsnäckan, därför kan de ta även fullt friska räkor som kommer knallande intet ont anande på botten. I harpunen har de ett svagt bedövande gift vilket gör offret slö.

Här är dom också portförbjudna sen länge!

en kallblodig mödare som inte här heller finns längre…fina men otäcka haha :slight_smile:
dock ända bra med dom är att man kan få bort mycket skräpsnäckor med hjälp av helena!
men sen efter så ser jag hon inte har någon funktion mer än äta äta äta haha :slight_smile: och äta fel saaaker :slight_smile: haha

Ok, då kommer de inte ner i räkkaren. Har inte funderat på att skaffa dem heller i och för sig. :slight_smile:

Har också hört det men då sas de att de bara klarade av att genomborra nyömsade räkor vars skal är mjuka.

Jag har som sagt inte funderat på att skaffa dem förut men nu blev jag lite sugen (inte för att ha i ett räkakvarium utan då skulle de få gå i något annat).

Intressant dehär… det stog i videon att de tar räkorna när de byter skal! makes sense :wink:

Tror ni att de skulle ha en chans mot större räkor också? Typ amano. Det känns som om det är en omöjlighet.

har över 30st Helena som går i räk karet med massor av räklingar och aldrig sett något av ovanstående,
ifs så matar jag ganska rejält med algtabletter och broccoli om nu de kan spela in :?

Att de tar en sjuk/försvagad räka är väl igentligen bara bra då den ändå skulle dött och då kanske spridit sjukdom eller bidragit till dålig vattenkvalite om man inte upptäckt den och tagit bort den i tid. Däremot är jag övertygad om att de kan ta en räka som håller på ömsa skal då de då sitter ganska stilla och inte kan fly som vanligt.

Har sett Anentome få tag på ben, antenn mm på friska räkor som fått kämpa bra för att slita sig loss. Sen rör de sig så långsamt så dess byten uppfattar nog inte dem som ett hot förren det är försent ibland.

Fina och nyttiga räkor men onödigt att ha dem ibland annat levande som man är rädd om.