RO hemmabygge

Har precis beställt 50GPD ro-membran och 3 höljen från Kina.
Membran och hölje < 28 dollar inkl frakt någon som provat?
Samt 2st UF filter. Totalt 90 dollar med frakt… 580:- och då ändå ett hölje samt ett uf filter över!

Funderar på vilka slangar jag kan komma att behöva mer?
Har en 10" filter hållare liggande som får bli förfilter,
får skaffa något polyesterfilter till den.

Det blir alltså grovfilter, UF-filter sedan RO membran sist inga kolfilter etc. behövs inte till mitt brunnsvatten
som dessutom är klorfritt.
Bilder kommer när pryttlarna anlänt!
Ro membran och höljen 14 dagar från beställningen med vanlig frakt kom idag 2013-10-10
Har kollat uf filter klarar att få i sig avloppsvatten så grovfiltret behövs knappast men då får jag istället
renspola det ibland.

Jag lovade ju bilder på mitt projekt…

Vad hade skillnaden i pris blivit om du köpt ett färdigt “no name” RO-system från någon webshop utomlands?

Noname ca 700-800 exkl. frakt har för mig att jag sett det i Tyskland.
Men inget av dem har ultrafilter. Jag kommer troligen under 500-600 med ultrafilter inkl. frakt.
Jag behöver beställa slang och flödesregulatorer också 3st ca 12 usd inkl frakt.
Lite kranar och annat smått och gott.
Jag hade nog inte kunnat köpa ett system anpassat för mjukt vatten jag har ju 3 dH varav 2 KH
och lite under 6,0 i pH.
Slaskvatten till renvatten 1:1 till 2:1 normalt är ju 4:1 för vanligt vattenledningsvatten.
Eventuellt sätter jag en jonbytare efter för att bli av med nitrat fosfat och kisel.

Har du nån länk/info om “ultrafiltret”?

Intressant projekt :thumbs::thumbs:

Jag är också intresserad av vad ultrafiltret är för nåt?

Är det det plus ditt mjuka vatten som gör att du får så lite slaskvatten?
Berätta mer om du orkar…

Hur är skillnaden på hur man ska köra osmos mellan mjukt och hårt startvatten?

Mycket frågor men jag blev nyfiken.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Det är en fråga om tryck och “salthalt” ju mer salter desto högre tryck behövs för att pressa det rena vattnet igenom
membranet. Vatten med låg salthalt rinner så att säga igenom utan att trycket behöver vara högt.
Då kan man få ett slaskvatten med dubbel salthat (i mitt fall 6 i GH) vilket för en del är utgångsvattnet. 1:1 i förhållande.
Det betyder att slaskvattnet kan strypas ordentligt utan prestandaförlust.
Normalt kör man ju inte så rent vatten genom ro.

Ett ultrafilter har större hål i membranet ca 0,01 um bakterier och virus kommer inte igenom.
Däremot alla salter. Humusämnen filtreras också bort gult vatten blir klarare. Har med molekylstorlek att göra.
Det finns “ultra-nanofilter” som håller tillbaka 50% av salterna också DOW Corning har sådana.
Kan användas till att filtrera avloppsvatten utan att sättas igen, behöver rengöras backspolas med jämna mellanrum.
Den bästa typen av filter att sätta innan ett ro membran.
I Kina verkar alla med lite pengar skaffa ultrafilter till sina hus, tar virus bakterier inälvsparasiter etc.
dom litar inte på sitt kommunala vatten.
Tror den här kan hjälpa lite:http://en.wikipedia.org/wiki/Membrane_bioreactor
används till detta:http://www.aliexpress.com/store/product/miniwell-Outdoor-Water-Filter-Camping-and-Hiking-Water-Purifier-portable-water-filter/336528_1339612274.html
det finns liknande billigare men de har inte ultrafilter skulle vilja ha en sådan med i fjällen!
Kan däremot inte hitta om kolfiltret innehåller silver så använd inte den till räkvatten
annars skulle det vara kul att prova torvfiltrerat vatten med en sådan.
Om nån har 35 dollar över…

När jag började med min Merlin så fanns ett vanligt kolfilter till. Dessa satte igen efter ca 1 månad (jag producerade mycket vatten). Sedan gick tillverkaren över till ett annat kolfilter och med samma vattenproduktion höll det nya kolfiltret 6 månader. Det här “ultrafiltret” du nämner påminner en del om den jag kör idag. Denna fungerar både som kolfilter och sedimentfilter.
http://gapswater.co.uk/acatalog/cfb-pb.html

Vad är det för fel på fjällvattnet då, är det inte drickbart som det är?

Finns en massa “roliga” saker man kan få i sig genom att dricka ytvatten även om risken i fjällen är liten
men jag vill inte bli den förste att få något nytt och exooootiskt!
I detta fallet är det fjällen på Hokkaido och rävarna där har någon form av parasit som
gör att rekommendationen är att inte dricka vattnet direkt.
Läste en intressant undersökning om varför folk som är nödiga går uppströms, färdas du ensam
i stiglöst land i Sverige så är risken alltså obefintlig.

AmirA vad kostade frakten var de ok?
Jag har 10" filterhållare men inget filter och det verkar intressant.
Nog lite overkill till mitt vatten.
Ultrafilterna jag beställt består av porösa plast rör med väldefinierad “hålstorlek” ihopsatta till en enhet som
passar i en vanlig ro filterhållare finns iofs. också i annat utförande bilder kommer.

Beställer man någon enstaka filterpatron så brukar det inte bli så farligt med frakten, men jag minns inte exakt hur mycket den låg på. Bästa är att maila dem innan man beställer, så de är beredda på att justera frakten. Annars om man lägger beställningen rakt av så tror jag att frakten hamnar på ca 40 GBP, utan justering dvs.

Idag kom mina ultrafilter och de var ordentligt inslagna.
Så nu kan jag få “bakteriefritt” vatten.
Bara kvar att ordna slang och lite annat.
Inuti nätstrumpan finns en massa tunna rör som är vikta på mitten och inbakade
i proppen. Filtret tar 99,99% av bakterierna dvs log4 reduktion eller bättre.
Det här fungerar som sediment-partikelfilter också så det går att köra med bara detta.
Tar inte tungmetaller klor osv…
[COLOR=black]Däremot blir livslängden på ro membranet mycket längre innan det sätts igen.
De vanliga fina-förfilterna ligger på 1um det här 0,01um det blir mycket mindre kvar som kan sätta igen membranet.
[/COLOR]

Lade in en beställning på rent postevand igår dom hade ju mixed media resin och alla tillbehör som behövs
för att bygga min anläggning färdig. Så uppdateringar och bilder kommer snart.
Dom hade ultrafilter också…
Målet är vatten med 0-1 uS i ledningsförmåga.
Kommer sätta upp allt på en plywood skiva så det blir semiportabelt.

Har du länk till deras mixed bed filter? Jag hittar inte det i shopen.

Ah du skall leta på harpiks.
Alla har inte haft danska flickbekanta.
Jag köpte 2 filterhus och 4 dvs 2 kg resin, det går att regenerera med natronlut och saltsyra.
Finns om det bla. på tuben.
http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=55&product_id=301
http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=55&product_id=186

Du får i princip batterivatten speciellt om två filter seriekopplas.
Ett par tusen liter rent vatten fritt från bla. nitrat och silikat.
Jag vill ha två för när jag regenererar första gången kommer jag att separera
anjon och katjonbytarna. (Dom har olika densitet)
Blir lite problem eftersom det brukar vara 60:40 mellan jonbytarna.
Därför lite extra kunde räckt med 2-3 paket.
Onödigt att blanda dem efter allt besväret med att dela dem.

Tack.
Den mixed bed jag hade sett tror jag inte gick att regenerera. Men det är kanske olika beroende på vilket material.

Alla kommersiella mixed bed media brukar gå att regenerera men du kan behöva ett nytt hus.
Har du filtret kvar så prova med att stoppa resinet i saltvatten. Delar kulorna sig så!
På ebay kan man köpa media som byter färg när det tagit slut rätt praktiskt…
Tycker om att fabrikatet står då kan man leta upp info om det på nätet, lite värre
med indiska-kinesiska media.
Står mycket matnyttigt på rent postevands sajt upptäckte att man kan välja svenska också idag.

Men då måste man regenerera dem ofta om man producerar mycket RO-vatten. Jag producerar i runda slängar 800 liter RO-vatten i veckan.

Det beror på hur rent ditt RO vatten är efter membranet.
I ditt fall måste du regenerera det blir för dyrt annars.