Jag har ca 15 cr/cb i ett väl ingått 25 liters. Allt har gått alldeles perfekt, fram tills för några veckor sen och idag. Jag hade en enda goldenhona som gick med rom, och alldeles innan hon skulle släppa rommen så låg hon död på botten.
Allt har varit bra sen dess, 5 honor går med rom (4 nu, då en släppte igår). De ömsar och leker konstant känns det som, det är aldrig lugn och ro.
Men nu, idag, låg två cr döda inom 10 minuter efter varandra. Tempen ligger stadigt på 22 grader, pH 6.5-7, nitrit 0 ppm, och inga nya grejer har tillsatts. De har fått en liten, liten bit algtablett igår och idag. Allt åts upp inom 15 minuter.
Jag förstår inte hur “alla värden” kan vara bra när de dör! (jag har inga GH/KH-test).
Jag använder ingen gödning eller co2.
Vet någon vad jag kan göra fel? Två räkor inom 10 minuter verkar orimligt.
(bilden är någon månad gammal. Där är ytterligare en rot och massa mossa nu)
Okej? Där är två rötter nu. Varav en är ny, mjuk fake-mangrove, och den andra är gammal och stenhård (och därmed säker).
Så jag ska prova att kasta bort den nya? Den ramlar faktiskt sönder lite, så det vore rimligt.
Samma grus jag kört med i ett helt år, utan problem med någon form av räka eller fisk.
Såhär ser det ut: http://img8.imageshack.us/img8/227/zoopetimazoart1359010b.jpg
Jag har inte kvar påsen och hittar inte märket. Men jag är bekväm med att påstå att gruset är ofarligt. Jag har odlat rainbows på det i hundratal utan dödsfall eller insjuknande Och fler än jag använder det.
Det kan nog vara som Sanna säjer och då skulle jag faktiskt stoppa ner ett par ancistrusar i karet, de äter upp det uppmjukade träet:)
När gjorde du rent i botten sist, jag råkade ut för räkdöd då det var för mycket skit nere i sanden, när jag fixade det så var allt frid och fröjd igen:)
Karet är på 25 liter. Att stoppa ner ancistrusar vore självmord Och roten är 15x10x6 cm, och “genomrutten” i konsistensen. Så jag slänger ut den istället.
Men där sa du något. Jag har inte vågat rengöra gruset, då jag fått (för mig värdefulla) räklingar. Jag har inte vågat, för rädslan att råka hälla ut någon.
Idag dammsög jag hela botten av karet och satt sen i en timme med ficklampa och matskeds-mått och räddade räklingarna.
Roten blev också förvisad.
Men alldeles nyss såg jag en ovanligt stillsam räka, och petade på henne med en grillpinne. Hon föll då baklänges ner och la sig på rygg.
Efter någon minut kom en snäcka fram och började äta på henne, och då kom jag till undsättning och la henne i ett glas, och förflyttade henne till ett annat kar, där jag nu “koppat bort” räkornas akvarievatten. Hon rör benen lite, men ligger kvar på rygg.
Vet någon vad som kan vara fel?
30 minuter senare ligger hon fortfarande på sidan. Både de främre och bakre benparen rörs omvartannat, men räkan kan inte ställa sig upp eller riktigt grabba tag i något. (En tuss mossa finns till hands, men den kan inte resa sig eller stanna upprätt när jag hjälper till med grillpinnen).
Det är inte så att de dör efter vb? Upptäckte efter att vi gjort ett vb att räkorna bara trillade omkull och dog. Har sedan dess alltid i vattenberedningsmedel efter vb. Vissa av de döda räkorna uppstod efteen stund när vi haft i medlet så antar att det är det som hjälpt.
Jag gjorde en större städning än det där, jag sparade hälften av vattnet och tog sen upp allt ur karet och så sköljde jag sanden, sen i med allt igen och fylde på det vatten som jag inte sparat med nytt friskt, inga flera räkor dog efter det:)
Använder du Easy Life eller annat liknande preparat, hur mår resten av räkorna nu?
Nej, dödsfallen har varit precis före, mellan och precis efter vb. Inget som helst sammanträffande.
Jag använder inte vattenberedningsmedel. Jag har aldrig haft problem trots 6 kar igång med olika räkodlingar
Det är bara caridina cantonensis som dör för mig -.-
Jag kan inte göra det sa jag ju, jag har ett 40-tal nyfödda räklingar. Det var en pain in the ass att rengöra som jag gjorde, och sen rädda de jag fått med i spannen
Jag gjorde ett 45% vattenbyte, men rengjorde inte filtret, så att de får behålla lite bakterier. (det är bra fjutt på utblåset).
Jag använder inga preparat till något av karen. (Och har under de två åren jag bott här aldrig haft problem, ens om jag släpper ner räkor eller fisk rakt ner i kranvattnet, vilket jag har fått göra i panik då jag rensat filter och hittat räkor/fisk i badrumsvasken).
Alla räkorna verkar må jättebra. Två har ömsat idag, och det är kalabalik i karet.
Men även då de andra räkorna gått bort har alla andra mått superbra. Alltid är det fart i karet, och alla går runt och plockar som de ska, förutom de enstaka som varit dåliga (som då blivit stilla, spasmat med ben och klor och sen dött).
Honan som jag igår tog upp låg hela kvällen och ryckte med benen, som spasmer. Jag gav henne över natten att hämta sig, men hittade stackarn död i morse.