har skaffat mig Körsbärsräkor häromdagen men från och med igår så har mina räkor bara suttit stilla på samma ställe nästan hela dagen och bara rört sig då och då. Endast en räka somär i farten och simmar runt och utforskar hela burken.
Alla räkor äter heller inte utav fodret som jag ger dom. Gillar dom det inte? Fodret heter JBL Novo Prawn.
Har haft räkorna i 4 dagar och de är inte lika pigga som de var när jag först fick dom.
De är 7 st i ett 12 liters kar. Jag är lite orolig att de inte trivs i sitt nya hem. För i akvariumet där de var när jag köpte dom så var de väldigt livliga och nyfikna.
Kan det ha med syre att göra? Har sänkt vattennivån i karet så det blir som ett vattenfall som trycker ner syre i vattnet.
Annars kan jag tänka mig att de inte gillar belysningen. För när det är släkt i karet så är många av dom framme och simmar.
På dagen sitter de och trycker nära stenar och liknande. Kan det vara för att ljuset är för starkt?
Jag tror att du har rätt, de kanske inte är vana vid ljuset.
Jag tror inte att syrebrist är problemet eftersom de i så fall hade varit närmare vattenytan.
Testa att stoppa in nåt större växt eller rot som skuggar eller ännu bättre nån flyttväxt.
Jag har samma problem som du i mitt nya kar. Räkorna kommer inte fram lika mycket som jag vill.
Skall själv testa med mer växter !
Ja det stämmer, lyset slocknade för 5 minuter sedan och nu är alla framme och äter!
De hade ju i och för sig varit i ett djupare kar med lite mer dämpad belysning förut, ska testa att bygga lite grottor m.m och höja lampan ifrån täckglasen.