Vill bara testa hur detta fungerar, med att lägga in bilder i detta forum.
Jag har köpt detta räkkar på Ikea. Det är på ca 30 liter och jag har en 4,3w led lampa som ljuskälla.
såg snyggt ut :thumbs: filter i det?? snäckorna skiter ju rätt friskt :?
Ser riktigt mysigt ut ju! =)
Inget filter ännu. Jag har en specialsand, eller rättare sagt ett filtermaterial, som bottenmaterial. Det är väldigt poröst och innehåller många bakterier som bryter ned avföring mm. Jag har funderat på filter men inte hittat någon bra lösning på detta. Jag vill inte ha ett filter som gör att vattnet åker runt i allt för hög fart. Är det någon som har förslag på något lämpligt filter till denna burk?
Matdags
ok. ett billie filter eller ett hang on filter kanske!?
Snyggt!
Precis som jag planerat mitt nästa kar…! Fast snyggare! ![]()
Riktigt snyggt! :thumbs:
Amstaff här på forumet har en likadan vas han kör med ett powerhead som han satt filtermatta på funkar utan problem ![]()
Hur stark är den där powerhead?? Amda…? Går det att ställa in trycket…?
Vet inte men du kan ju fråga honom han finns ju här på forumet ![]()
vad har du för ledbelysning?
Det är ett Hagen AquaClear 1000… spec för det är 180-300l/h, har delat upp vasen med en svart plastbakgrund som slutar ca 1cm över bottenmaterialet så har jag powerheaden med filtermatta bakom med utblåset i ovankant…
Jag har tagit en gammal lampa som jag hade liggande och i den satte jag en Led lampa som jag köpt på Kjell o Kompani
Men hur går det med äppelsnäckorna?? Kryper de inte ur?
ja har man inget lock som sluter tätt så kan de ju få för sig å “leta nytt hem” :lol:
Jag har inte haft det problemet.
Det såg riktigt fint ut, men med 4 Äppelsnäckor i vasen så bäddar du för nitriproblem och att räkorna dör, Äppelsnäckor är jäkligt duktiga på att skita mycket, tycker du ska stoppa dom i ett annat kar och ha några Posthornssnäckor i karet i stället:D:D!!!
Jag har inga Äppelsnäckor i mindre kar än 110L just för att jag råkat ut för nitritproblem pga snäckornas stora mängder skit.
Jag har inga kar som är STÖRRE än 95 liter och har äpplesnäckor i alla mina kar. Det är just nu etttjugotal i ett 54 liters och där är det 7 äggsamlingar just nu… Kanske har lite överdimensionerad pump men inte vattenbyten oftare än annars. De andra karen jag har snäckor i är från 19 liter (2-4 snäckor), 35-40 liter (4-30st). Inga problem ännu. Har haft det så sen nyår.
Har också posthorn. De är mer “lagom” i storlek för Nanoakvarium. De är väldigt söta!! Annars finns elefantsnäckorna med. Väldigt fina men enligt min erfarenhet har de lite lättare för att förflytta sig på en botten som inte är så ojämn och porös som kattsanden jag har i några kar.