Hej!
Behöver lite tips och råd…
Mina första körsbärsräkor (hade runt 20-25 stycken) dog tyvärr p.g.a. nitrit i karantänakvariet och sedan dog resterande sju stycken då värmen i det nya akvariet (insåg att jag ville ha ett separat räkakvarium och skaffade ett sexkantigt på ca 18-19 liter, först tänkte jag ha räkorna med mina små fiskar) steg rätt långt över 30 grader. Insåg tyvärr försent att värmen från lampan i kombination med en doppvärmare gjorde att vattnet blev alldeles för varmt.
Jag började då om igen, jag tömde ut vattnet och planterade i lite nya växter då vissa tog lite stryk av värmechocken och tog bort doppvärmaren.
Efter ett tag då jag hittat en ledlampa som passade i akvarielocket så tog jag bort lampan som alstrade värme.
Men då dog flera växter av någon anledning… så vattnet blev äckligt = igår tömde jag ut vattnet, slängde ruttna växtdelar och startar nu om igen. Jag har tillfälligt satt in en pump (innerfilter) för att rena vattnet ytterligare, det är en Fluval pump av minsta modell (lite äldre modell). Har just nu även en luftpump som fixar lite rörelse i vattnet, hade dock ej denna då allt gick fel.
Jag har jordbotten med 2-3 mm grus ovanpå i botten. Hade rätt mycket olika växter (innan de började dö…), ska plantera in flera då vattnet är tillfredsställande rent igen. Det finns även en rot (mopani) och lite stenar som dekoration. Det bor just nu bara sandsnäckor, physor och rosa posthornssnäckor där i. Tänker låta några fiskar av mindre sort “gå” där i någon vecka eller så sedan innan jag eventuellt vågar mig på att introducera nya räkor.
Nu till mina frågor:
Pumpen jag har går det ej att reglera vattenflödet på och man har ju inte filter då man har jordbotten (Walstad), men finns någon typ av pump man kan ha i ett akvarium med lock på som kan ge lite rörelse åt vattnet, inte förstöra hela idén med jordbotten och som naturligtvis inte suger in de stackars räkorna mot en säker död.Gärna inte så dyr då jag är rätt fattig i nuläget… eller kan man “modifiera” den pump jag har och räksäkra den på något sätt? Fungerar det att använda luftpumpen på något sätt… helst utan att ta bot allt koldioxid (?) från växterna med irriterande bubblor…?
Vad är bra växter att ha hos räkor för att de ska trivas och för att akvariet ska fungera som det ska?
Jag hade/har: Någon liten låg “gräsliknande växt” som jag glömt namnet på i framkant, har även lite vallisinera (hade massor av den), vattenpest, andmat, sötvattenstång, hornsärv, kolplantor (?) eller något liknade i alla fall, någon smal stängelväxt av något slag och en jättefin anubias som valde att ruttna där på sin rot ![]()
Har ett medel i vattnet för att ta bort klor etc. använder det i allt vatten jag har i alla mina akvarium. Det är för sköldpaddor egentligen… Det heter Tetra Reptosafe och är väl ungefär som Aquasafe men anpassat till sköldpaddor alltså. Kan det vara skadligt på något vis?
Finns det någon hyfsat billig och enkel (inte med massa ingredienser som ska blandas osv.) växtnäring som man kan använda sig av i ett räkakvarium utan att de små liven tar skada, tänkte om man kan “boosta igång” akvariet så att växterna inte ruttnar utan faktiskt kommer igång med att växa…
Har hört att man kan ha löv i för räkorna gillar det… vad är det för löv och hur kan man få tag i dessa?
Temperaturen ligger nu med ledlampa (även den blir ju varm! fast inte lika varm som den jag hade innan förstås) och ingen doppvärmare men en pump… på ca 29 grader!!! Visserligen är väl rummet det står i inte direkt kallt… men… börjar undra om jag någonsin kommer lyckas få ner temperaturen… på sommaren lär det ju börja koka om det fortsätter så här! Locket ligger på… kan det vara problemet? För lite luft in i akvariet (aldrig haft ett akvarium med plastlock förut)? För mycket andra akvarium med värme i närheten? Om det är det sistnämnda så lär det bli problem för jag bor fortfarande hemma (:roll:) och har mina djur, de flesta i alla fall i mitt sovrum… övriga familjen vill inte ha akvarium m.m. överallt… visst är de konstiga! ![]()
Massor med tips mottages med stor tacksamhet… vill inte ha en katastrof till… snyft
… de var supersöta viltfärgade körsbärsräkor som jag hade och jag hoppas kunna skaffa nya såna alternativt några rödare… men inte förrän jag ordnat till akvariet.
Mvh/Animallover_1984