Räkkar - problem vid starten samt lite frågor om pumpar etc.

Hej!

Behöver lite tips och råd…

Mina första körsbärsräkor (hade runt 20-25 stycken) dog tyvärr p.g.a. nitrit i karantänakvariet och sedan dog resterande sju stycken då värmen i det nya akvariet (insåg att jag ville ha ett separat räkakvarium och skaffade ett sexkantigt på ca 18-19 liter, först tänkte jag ha räkorna med mina små fiskar) steg rätt långt över 30 grader. Insåg tyvärr försent att värmen från lampan i kombination med en doppvärmare gjorde att vattnet blev alldeles för varmt.

Jag började då om igen, jag tömde ut vattnet och planterade i lite nya växter då vissa tog lite stryk av värmechocken och tog bort doppvärmaren.

Efter ett tag då jag hittat en ledlampa som passade i akvarielocket så tog jag bort lampan som alstrade värme.

Men då dog flera växter av någon anledning… så vattnet blev äckligt = igår tömde jag ut vattnet, slängde ruttna växtdelar och startar nu om igen. Jag har tillfälligt satt in en pump (innerfilter) för att rena vattnet ytterligare, det är en Fluval pump av minsta modell (lite äldre modell). Har just nu även en luftpump som fixar lite rörelse i vattnet, hade dock ej denna då allt gick fel.

Jag har jordbotten med 2-3 mm grus ovanpå i botten. Hade rätt mycket olika växter (innan de började dö…), ska plantera in flera då vattnet är tillfredsställande rent igen. Det finns även en rot (mopani) och lite stenar som dekoration. Det bor just nu bara sandsnäckor, physor och rosa posthornssnäckor där i. Tänker låta några fiskar av mindre sort “gå” där i någon vecka eller så sedan innan jag eventuellt vågar mig på att introducera nya räkor.

Nu till mina frågor:

Pumpen jag har går det ej att reglera vattenflödet på och man har ju inte filter då man har jordbotten (Walstad), men finns någon typ av pump man kan ha i ett akvarium med lock på som kan ge lite rörelse åt vattnet, inte förstöra hela idén med jordbotten och som naturligtvis inte suger in de stackars räkorna mot en säker död.Gärna inte så dyr då jag är rätt fattig i nuläget… eller kan man “modifiera” den pump jag har och räksäkra den på något sätt? Fungerar det att använda luftpumpen på något sätt… helst utan att ta bot allt koldioxid (?) från växterna med irriterande bubblor…?

Vad är bra växter att ha hos räkor för att de ska trivas och för att akvariet ska fungera som det ska?

Jag hade/har: Någon liten låg “gräsliknande växt” som jag glömt namnet på i framkant, har även lite vallisinera (hade massor av den), vattenpest, andmat, sötvattenstång, hornsärv, kolplantor (?) eller något liknade i alla fall, någon smal stängelväxt av något slag och en jättefin anubias som valde att ruttna där på sin rot :frowning:

Har ett medel i vattnet för att ta bort klor etc. använder det i allt vatten jag har i alla mina akvarium. Det är för sköldpaddor egentligen… Det heter Tetra Reptosafe och är väl ungefär som Aquasafe men anpassat till sköldpaddor alltså. Kan det vara skadligt på något vis?

Finns det någon hyfsat billig och enkel (inte med massa ingredienser som ska blandas osv.) växtnäring som man kan använda sig av i ett räkakvarium utan att de små liven tar skada, tänkte om man kan “boosta igång” akvariet så att växterna inte ruttnar utan faktiskt kommer igång med att växa…

Har hört att man kan ha löv i för räkorna gillar det… vad är det för löv och hur kan man få tag i dessa?

Temperaturen ligger nu med ledlampa (även den blir ju varm! fast inte lika varm som den jag hade innan förstås) och ingen doppvärmare men en pump… på ca 29 grader!!! Visserligen är väl rummet det står i inte direkt kallt… men… börjar undra om jag någonsin kommer lyckas få ner temperaturen… på sommaren lär det ju börja koka om det fortsätter så här! Locket ligger på… kan det vara problemet? För lite luft in i akvariet (aldrig haft ett akvarium med plastlock förut)? För mycket andra akvarium med värme i närheten? Om det är det sistnämnda så lär det bli problem för jag bor fortfarande hemma (:roll:) och har mina djur, de flesta i alla fall i mitt sovrum… övriga familjen vill inte ha akvarium m.m. överallt… visst är de konstiga! :wink:

Massor med tips mottages med stor tacksamhet… vill inte ha en katastrof till… snyft :cry:… de var supersöta viltfärgade körsbärsräkor som jag hade och jag hoppas kunna skaffa nya såna alternativt några rödare… men inte förrän jag ordnat till akvariet.

Mvh/Animallover_1984

Idén med jordbotten är ju att den skall ge näringen. Låter vanskligt att tillsätta annan näring.
Lock på alvariet? Låter inte bra då syresättningen hämmas. Luftpump sägs inte bidra så mycket utan den mesta syresättningen sker vid ytan.Kan också bidra till den höga temperaturen.
Boklöv eller sjömandelblad (Catappa) är det som vanligen används
Har du mätt dina värden för hårdhet och ph?
Hur stort är akvariet?
Vad är det för jord du använt?
Jag tror att det största problemet är temperaturen då den ligger klart över vad körsbärsräkor vill ha.

Löv av olika sorter hittar du t ex hos Pimp your shrimp
http://www.pimpyourshrimp.com/sv/naturprodukter/

Löv kan du plocka ute till räkorna med, du tar de bruna löven gärna bok eller ek:)

Du kan ha ett litet pumphuvud uppe vid ytan men sätt någonting genomsläppligt runt insuget, det funkar som en slags powerhead.

Du kan ha i princip vilka växter du vill utom de som ställer stora krav de svårare med andra ord.

Hur stort är karet?, du skriver att det är täckt då kan du ju ta av locket helt eller om det går att öppna så mer luft kommer in.

Hej igen och tack för svar!

Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra för att få in en bild i mitt inlägg… annars kunde jag visat hur akvariet ser ut.

Ska försöka förklara… det har som ett plastlock där lampan är fäst och är ett sexkantigt litet akvarium, ca 30 cm högt och totalt ca 18-19 liter.

Jag hittade ett likadant på nätet: http://karlstad-stad.annonsera.se/akvarium-6-kantigt-45631.html , precis så ser mitt akvarium ut.

Det är inget lock i locket/toppen på akvariet som går att öppna för mer luft inströmning.
Antingen får jag ha varmt (nu är det ungefär 26 grader på morgonen då lampan varit släckt och 28-29 grader då den varit tänd hela dagen) eller ha utan lampa… för lampan sitter ju i locket…:x
Det är ju ganska vanligt att det finns plastlock på akvarier nu för tiden… men jag har aldrig haft en sånt innan detta… så jag vet inte om det normalt blir så här varmt… Det var lika varmt innan jag hade luftpump eller filtret… så det är nog inte där problemet ligger.

Jag har använt mig av så kallad kaktusjord, har läst mig till att det brukar vara det som används då man har jordbotten. Angående extra växtnäring så tänkte jag nu så här i starten i så fall, innan djur har fått komma i och börjat tillföra lite extra genom matrester och avföring… för det känns inte som mina växter vill komma igång, men kanske är det värmen som är största boven även där.

Dropptest (inte helt hundra på att jag fattat/gjort rätt): PH 7,5-8, GH 14 (? mycket osäkert), KH 7-8 (?)
Teststicka: PH 6,8-7,2, GH från ca 7-14. KH 6-10

Mvh/Animallover_1984

Jag har ett sånt kar, men det är bara en liten tolv wolt på den lampan som ska vara i den rampen så mitt blir inte så varmt.
Jag har räk säkrat alla mina pumpar med nylonstrumpor över insuget, bara ta nedersta delen och trä på sätter fast när jag trycker dit pumpen.
Mvh Fia

Det är ett sådant kar som jag har här, vad du kan göra är att byta till en Ledkronljuslampa modell lite starkare kallvit, läs vad det står på förpackningen ju högre Kelvin desto bättre men framför allt en som är på mer än 1,5 W för det räcker inte.

Har du elementen på så skruva ner dem då får du ner tempen även i karet.

Jag har bytt till en liten bit Ledlist i mitt kar nu, jag tog helt sonika och skruvade bort lampfästet tog bort plåten i locket och limmade dit ledlist istället på 15 leddar och det blir mycket ljus av de här leddarna:)

Har en bit över på 15 leddar om du är intresserad;)

Ursäkta det ostädade karet och dåliga skärpan ville bara visa ljusstyrkan:)

Ursäkta klyddet… vet inte riktigt hur att hantera bilder här…, men…
Ville bara tipsa
mvh

Om man högerklickar så kan man öppna länken…

Hej igen alla räkfantaster :smiley:

Jag har lagt ovanstående akvarium på hyllan ett tag tills jag kan få till det så det inte blir för varmt osv. men har nyligen skaffat ett modell “pyttelitet” akvarium som jag funderar på om det skulle kunna fungera att ha några räkor i. Men det är väääldigt litet så det kanske blir för litet även för småräkor som körsbär? Akvariet är ca: 33 cm långt, 17 cm brett och ca 21 cm högt så blir väl runt 11 liter.

Jag har jordbotten i detta med, diverse olika flytväxter och en del andra växter (ska dock skaffa flera), några små rötter, dekorationsstenar och just nu bor där några posthornssnäckor, physor och malaysiska sandsnäckor. Det har heltäckande (nästan i alla fall) täckglas - men det kanske är bättre att ta bort halva för temperaturens skull? Det har en gammal ramp (gjord för en glödlampa) med en liten ledlampa i som ljuskälla. Just nu sitter det även en liten “fontänpump” och fixar rörelse i ytan (“utblåset” är riktat längs med vattenytan så det är inte som en fontän i akvariet:)).

Temperaturen med heltäckande täckglas och lampan och pumpen igång ligger på (om termometern ens visar rätt) ca 26 grader, är det ok eller ska jag ta bort glaset och försöka få ner temperaturen?

Mvh/Animallover_1984

Jag köpte med ett akvarium med lock. Tyvärr går det inte att ha på trots jag har en 11w låg energi lampa som är rätt “sval” om man jämför med en vanlig lampa. Det blir helt enkelt för varmt nu på sommaren. På vintern kommer det säker fungera bättre. På sommaren kommer jag köra utan glasskiva + lampa

På mitt andra akvarie har jag kört akvariet öppet nu på sommaren/när det är varmt. På vintern har jag glas ovanpå. Detta ger mig 26grader på sommaren och ca 22 på vintern. Detta verkar iallfall mina småttingar fixa.

Doppvärmare ska du vara väldigt försiktig med i så små akvarier. Mitt blev 28 grader utan lampa när jag hade min i, i början. Och den var inställd på 24 grader :roll: Så den åkte ut och har inte kommit tillbaka igen.

Pumpen ska hänga högt upp i akvariumet för att krusningen på vattenytan gör att vattnet syresätts. Har man mycket levande växter kanske det räcker. Jag tycker personligen att ett stillastående vatten är mycket svårare att sköta än ett vatten med rörelse i. Man får lätt tex sumpgas därför har jag pump även till liten mängd vatten. Till mina bombinagrodor har jag en liten pump “Repti Clear Compact Filter F 150” från Exo Terra. Passar kar upp till 30 liter, ställbar och har ett filter. Jättenöjd med min, kostar 99 kr.

http://www.exo-terra.com/en/products/repti_clear_f150.php

Jag tror inte att värmen i akvariet försvinner för att man tar av täckglaset, men det är bara min teori. Glas har ingen isolerande förmåga. Inte heller den tunna plast som brukar vara som lock. Men som sagt, det är bara min teori och jag kan ha fel. Att byta lampa är nog helt rätt liksom att stänga av doppvärmaren. När det är sommar så kommer akvariet följa rumstemperaturen. Ju varmare i rummet desto varmare i akvariet. Ett år fick jag rädda mina små dvärggrodor från att bli kokta genom att lägga ner isklampar för att hålla ner temperaturen och ta lite kallare vatten vid vattenbytena. Kanske inte optimalt men annars hade de nog inte klarat sig.

Hoppas du fick något tips.

Det som händer när man tar av täckglas eller ramp är att avdunstningen ökar vilket i sin tur leder till att vattentemperaturen sjunker.

Pumpen behöver inte sitta högt upp i karet för att få ytcirkulation:)

Det är krusningen på vattenytan som gör att vattnet syresätts. Sätter man pumpen högre upp så är det lättare att få den krusningen. Alternativ är en pump som gör syrebubblor men det är när de brister vid ytan som syresättningen sker. Samma sak sker i naturen med vågbrytningar för ner syre i havet och stormar som piskar ner mängder med syre.

Vad är det i avdunstningen som gör att vattnet kyls ner?

Jag har då aldrig haft något filter uppe vid ytan och har heller aldrig haft något problem med syresättningen under mina över 50 år i akvariehobbyn:)

Syresten i vattnet som ger luftbubblor syresätter inte vattnet.

Det är inte avdunstningen som kyler ner vattnet utan när man tar bort täckglaset så får man ner värmen i vattnet från belysningen, täckglaset gör ju att värmen stannar kvar under glaset.

Avdunstning kyler vattnet eftersom det går går åt mycket energi att omvandla vattnet från vätska till gas. Denna energi tas från resten av vattnet.
Har man en lampa över akvariet tvivlar jag på att den tillsätter så mycket värme till vattnet. Värmen stiger ju uppåt och inget hindrar luften från att stiga. Naturligtvis påverkar det men inte i lika hög grad. Har man heltäckande ramp har värmen ingenstans att ta vägen och då värmer det vattnet i högre grad.
Som majim skriver så syresätter syrestenen när bubblorna når ytan och skapar krusningar på ytan. Bubblorna skapar också rotation på vattnet och ökar syresättningen på det sättet.

Plocka bort doppvärmare tycker jag. Jag kör utan doppvärmare till alla mina räkakvarie. Det är sällan att våra bostäder ligger under 10 grader och vad jag vet så räkorna som körsbär klarar utmärkt mellan 10-20 grader.