Min 5v semester börjar gå mot sitt slut och rastlös som jag är nu sista veckan, begav jag mig på jakt efter lite materiel till ett DIY projekt för en framtida spaljé och ev klängväxt(er).
Så jag besökte en lokal blomsterhandlare och brede på charmen inklusive min goa Göteborgsdialekt utan överdriven tonart. Efter att samtalat en stund med damen om olika lösningar, framkom det att hon helt missuppfattat storleken och val av växter. Så när jag förtydligar att det inte är till min trädgård jag skall ha prylarna, utan i ett akvarium! Höjer hon så däringa gött på ögonbrynen när storleken börjar sjunka in och av faktumet att hon antagligen aldrig möt någon som efterfrågar de saker å ändamål jag gör.
Så jag börjar rabbla upp saker som brukar finnas i blomsterbutiker, plastspaljéer och pinnar m.m. Ja la även till att jag alltid impats av florister då de är så himla duktiga å kreativa och verkar inte ha några som helst problem att tänka utanför boxen, när de gör arrangemang. Just att jag använde de form här, verkade trigga damen då hon for bakom disken och kom ut med div prylar.
När jag fråga hon om hon visste vilken sorts plastmateriel plasten var gjord av, säger hon att hon tycker plast är plast. Jag säger att ja normalt brukar också tycka så, fast nu är inte gifter bra till mini räkor. Hon höjer åter ögonbrynen och tänker säkert att jag dillar något jävulusiskt här, så jag drar upp min nalle och visar henne lite bilder på röda sakuras tagna med macrolins.
Damen utstöter ett så däringa härligt kvinnligt Åååååå-ljud som kommer från hjärtat när hon ser de små liven. Så jag börjar fylla henne med mer information till exakt vad det jag vill skapa, d.v.s täcka den inbyggda juvel lådan samt varför jag efterfrågar klängväxter. Hon säger då plasten går bort, är trä och bambu det enda hon kan bidra med, och det skall väl inte vara några problem för en händig man? Så min snabba repliken blev, det är mer fråga om storleken här och inser att det kan ju tolkas hur som helst. Så jag fyllde i att jag menade bambupinnen och känner att jag blir varm i ansiktet, hon ler varmt och vänder sig om och kommer tillbaks med en hel knippe bambu och frågar va jag tror om dessa?
Så jag plocka med mig en meter lång bambu pinne i lagom tjocklek och helt oanvända blomster pinnar, helt grattis. Väl hemma inser jag att min hobby såg, inte mår väl efter att ha använt den på lavasten m.m. Så jag är fortsatt rastlös och man måste ju kunna göra annat kul med bambu som är enkelt, om man har en bra såg vill säga.
Så jag kom på att jag skall testa att göra ett gömsle till mina bebisar, fast jag behöver fortfarande en bra såg. Så planen är att åka in till jula imorn och köpa en motordriven sticksåg, för det har la en händig man alltid nytta av, vinkelslipen känns inte safe och stabil att kapa små bitar med. Dock gick det himla bra att använda vinkelslipen och dela bambupinnen längs med ”knälederna”.
Så fortsättning följer på hur man gör ett snyggt räk gömsle av bambu imorgon.
Tanken är som följer.
3 lagers gömsle av bambu som kapas och slipas lite rena av sandpapper.
Färgas naturligt grön alt svart! Tänkte testa att koka bambun i tea alt soil eller spenatsoppa. Det regnar i Borås och då är det soppaväder.
Monteras med Silikon alt grön nylontråd och mossa.