Rainbows med cr/cb ? Hur många?

Jag har en handfull rainbows (5 vuxna och 5 yngre exemplar) i ett 25 liters.
Kan jag tillsätta 10 stycken crystal black tro?
Hur mycket är för mycket, och kommer de jag har nu, fysiskt DÖ? Eller är det mer chansen att avkomman inte riktigt får plats att leva?

Jag tänkte på allt snack om att olika raser konkurrerar ut varandra.

Inte testat den kombinationen själv men för mig har det funkat rätt bra med White Pearl och Rainbow. Dock gillar väl C.Cantonensis (CR/CB) generellt lite lägre ph, i alla fall de högre graderingarna. Jag tror absolut inte att det blir trångt rent fysiskt men det kan ju vara något att tänka på så att deras miljö fungerar för de bägge arterna.

Eftersom Rainbow kan bli rätt stora så tycker jag att karet är lite i minsta laget att stoppa ner ett gäng CR eller CB också i, Rainbow kan ju bli upp till 4 cm plus att alla kommer att bli flera, nää jag skulle inte göra det, men hade det varit en mindre räka så vore det ju inget problem:)

Nu är det länge sen jag skapade tråden :slight_smile:

Jag har nu 10 cb/cr (varav endast två är vuxna), och 10 rainbows (varav 5 är vuxna, och endast 2.5 cm. De är över året gamla nu). Min största cb är nästan dubbelt så stor som min största rainbow.

De petar inte på varandra, och alla verkar glada. Jag har dock planer på att göra mig av med min kamphane. Då står en stor vas till förfogande till rainbowsen!
Får se hur det spelar ut sig :slight_smile:

Kul att höra hur det blev/går :slight_smile: Blir det någon rom/räklingar?

Jag har haft 5 olika race nu. haha. Och ett pågående (en stor, grön hona ömsade nyss, så alla är galna).
En rainbow går med rom, och jag förväntar mig ytterligare två + en cb inom kort.

Det är kul när det går så fort. Har ju bara haft dem nu i någon vecka.

Här är min största (och lägsta graderade) cb hona, akvariet i fråga, och matdax med snäckor och rainbows :slight_smile:

Gillar ditt kar med mossan:thumbs:

Då är det nog inte Rainbow jag har, min största hona i 60L karet med WP är ungefär 4cm lång, mörkt chokladbrun med en gulaktig rand längs med ryggen, hon är jättefin:D!!

Jodå, det kan vara en rainbow. I en annan grupp hade jag tre honor som var närmare 3.5-4 cm stora. Men i denna gruppen som har andra gener, är honorna speciellt pyttiga (och skiftar mellan gult, grönt och brunt, med rand).

Det är bara att alla mina vuxna är chokladbruna, jag har inte en enda i annan färg, inga gröna eller gula, de såg inte heller ut som Regnbågsräkan när jag visade dem i en tråd då jag precis köpt dem och frågade här, då var de inte vuxna och utfärgade, men jag är ändå inte säker, kan fösöka ta ett foto på en av honorna nu och leta rätt på foto på hur de såg ut då.

Okej :slight_smile: Förökar de sig i sötvatten, i alla fall?
De kan ju mycket enkelt vara så att de är ifrån en mörk stam, eller/och blir bruna av ditt foder.
Vissa rainbows kan bli röda, blå, gröna, gula och bruna. Alla möjliga färger.
Men brunt och grönt är ju de vanligaste, vad jag märkt.

(om du tittar i artbeskrivningen här på sidan, passar inte bilden in på rainbow med dina räkor? Den är ju mörkbrun med en linje över ryggen)

Problemet är att det finns en uppsjö snarlika räkarter som inte klacifierats ännu och dom ser inte riktigt ut som vare sej dina räkor och inte på bilden i Räksorter heller, jag har en bild på en av räkorna från när de flyttat in i karet och en ny framifrån när den stora honan äter tillsammans med mina WP:), jag måste ta nya foton men batterierna är slut i min kamera och dom är inte uppladdningsbara:(

Gammal bild från när jag köpte dem.

Ganska nytagen bild.

Okej :slight_smile:
Jag tycker att de ser ut som vanliga rainbows :slight_smile: Har haft många olika utseenden på mina.
Men det kan ju som du sa vara mutationer.
Skitsnygga!

Rainbows, gröna räkor och diverse andra mutationer (som zebrorna) härstammar ju från samma, och kan para sig med varandra. Du kanske fått någon som har gener som lutar mer åt zebror än gröna, vem vet? :slight_smile:

Nää, de härstammar inte från samma, det är olika ny sorter man hittat men som inte är artbestämda, babaluti är ett samlingsnamn på denna grupp ej artbestämda räkor, Rainbow har en massa teckningar på skalet, prickar och streck som inte denna har:).
Cantonensis är också ett samlingsnamn inte ett artnamn, därför har tigerräkan, CR och CB m.fl. under samma namn:)

Haha. Där ser man. Jag har missuppfattat en del då!
Men ja, man lär sig något nytt varje dag.
(och då har du en stor förklaring. Dina räkor kan ju vara i princip vad som helst)

Precis ja:D så det är bara att vänta på att de börjar sortera upp den här stora gruppen av icke artbestämda räkor till arter och det kommer väl knappast att hända i all hast tyvärr:(