Efter att ha haft ett uppehåll sedan tonåren med min akvariehobby så köpte jag slutligen ett Eheim Aquastyle 35 för ett år sedan för att testa om jag tyckte det var lika roligt som förr.
Efter en misslyckad start (fick sjukdom i det efter att ha varit mindre noggrann av val av fiskleverantör) så har det gått så bra att jag införskaffade oss ett nytt vardagsakvarium (Juwel Lido 120) för ett par veckor sedan som jag har “Aquascapat” lite med och nu så är det dags för nästa utmaning.
Har läst en hel del på olika websidor och forum mm och kommit fram till att jag gärna skulle vilja sätta upp ett high, alternativt low tech växt och räkakvarium. Den första frågan jag postar här på forumet till er mera erfarna räkentusiaster är vilken soil som ni skulle rekommendera mig att använda?
Under min uppstart i mitt Nano körde jag med ECS och endast ECS i karet och mina växter som fick dels JBL växtgödning och dels Carbon Green växte så det knakade. Nu letar jag efter en (gärna svart) soil som skulle fungera både för ett växtakvarium men även med Crystal Red räkor som är det jag tänkte ha i det.
Inser att efter att ha läst lite mera på detta forum att sannolikheten att jag får svar är om jag ställer raka och enkla frågor
Den plantsoil som jag tänkte använda är Olivier Knotts Naturesoil fine (2-3mm) svart och det verkar som om folk här på forumet har använt denna och räkor. I mitt fall funderar jag på att köra Crystal Red i tanken.
Har letat lite på olika hemsidor men har inte hittat någon svart scrimp soil som alternativ till Oliver Knotts.
Har något tips vad jag kunde hitta sådan tar jag tacksamt emot detta.
Den där ska vara svart enligt beskrivningen, betydligt billigare än oliver knott också. Det är JenL här på forumet som driver affären så du kan säkert fråga henne om du behöver mer info.
Tänk på att crystals är ganska känsliga och inte gillar flukturerande vattenvärden eller allt för mycket växtnäring.
Vänligen skicka mig inte några affärsrelaterade frågor via PM. Om du har en fråga angående Pimp your Shrimps produkter, skicka ett mail till info@pimpyourshrimp.com. Tack.
Finns annars ett frågeformulär att skicka in på hemsidan.