Projekt litet "vattenfall" under vattnet

Tänkte göra ett “vattenfall” i 250 L karet åt mina Brotia pagodula och undrar om det går att på något sätt koppla en slang och ett sådant där rör med hål i straxt ovanför vattenytan? Mitt Fluval U4 har 2 utsläpp och jag tänkte använda det översta på något sätt om det fugerar :? .
Tänkte också försöka få ihop något som liknar sten mot bakväggen under “vattenfallet”, jag vill alltså att det ska se ut som ett parti under ytan på ett vattenfall, så kom gärna med förslag :smiley: !

Allt för att dessa snäckor ska trivas :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Du (eller snäckorna) vill ha rätt bra snurr på vattnet, så mitt tips är att ta ena utblåset och bara koppla på en vinkel på det. Du kör sedan vattnet rakt ut där. Blir nog mest fart på vattnet på det sättet, rätt övertygad om att det kommer blåsa bort sanden på botten. Det leder till nästa steg, var du ska lägga stenarna… :wink:

Hilsen,

/P

Det är redan bra snurr på vattnet med den nya pumpen, vad jag vill ha är en vision av vatten som kommer uppifrån, kan jag trä på en passande bit slang och PVC rör med borrade hål i? Slangen gör ju att jag skulle kunna fästa PVC röret just över vattenytan tänkte jag. Sen gäller det att få till en stenvägg längs en bit av bakrutan just under PVC röret, frågan är bara om jag ska använda vanliga stenar som blir väldigt tungt och även kanske kan rasa eller om jag ska tillväerka en konstgjord stenvägg. Möjligen kanske det går att få tag på en bit färdig bakgrund i en zooafär typ Back to nature eller något liknande att använda, det behöver ju inte vara så kraftigt kanske som Niagara fallet, tänkte mej mer som ett sånt där litet fall som brukar finnas i bäckar :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Hmm. Jag vet inte om du har koll på vad “ett sånt där litet fall som brukar finnas i bäckar” har för snurr på vattnet. Otroligt många vatten i naturen har en snurr på vattnet som vi akvarister enbart kan drömma om. Sanslöst flöde, helt enkelt. Kollar man liter i timmen så är även ett “litet vattenfall” i naturen oftast attans mycket kraftigare än de verkligt feta pumparna. Misstänker man behöver komma upp i 40-50 gånger karets volym (i pumpkapacitet) för att ens komma i närheten. Där tar dock fisk/räkor ofta skada, i akvarier finns sällan lugnvatten som i naturen.

Men det är en annan fråga egentligen. Vill du ha snurr på vattnet på ett specifikt ställe, så säger jag i vart fall samma sak som ovan. Med stenen så ska de staplas stabilt, självklart. Grovare grus i kombo med stenen kan se väldans trevligt ut, och funkar också med vattenströmningen.

Hilsen,

/P

Får se hur jag får ihop det, det är ett projekt för att få en så bra miljö till snäckorna som möjligt, de kanske inte lever så länge ändå men det är ju värt att försöka i alla fall :smiley: :smiley: !!!
Jag vet att stenarna måste stå stadigt på botten och de nedersta hellst på glasbottnen, särskilt om man travar uppstenen mot glaset. Har man inte sett till att förankra stenarna ordentligt så är risken övervägande för att hella traven ger med sej och man har 250 L vatten på parkettgolvet, vilket är mindre roligt :smiley: !
Hur tillverkar jag en frigolitbakgrund, behöver den limmas fast med silikon för att inte flyta upp?

Ta det försiktigt med stora stenar i akvariumet ! Faller det samman går glaset också !
Helst ska stora stenar silikonas fast vid botten/sidoglaset.

Jag hade nog kört med en BTN bakgrund,eller liknande.
Att göra en egen bakgrund tar en evig tid,och pengar.Och ja frigolit flyter som f-n. :smiley:

Du det där med stenarna vet jag redan faktiskt har ju haft burkar i 46 år, men tack för att du och Patrik bryr er :lol: :lol: :lol: !!!
Tänker först och främst se mej om efter en färdig bit att använda så fort jag får lönen :smiley: :smiley: !!!

Du kan göra en frigolitbakgrund som inte måste limmas fast. Jag har gjort sådana till ett Tanganyikaakvarium jag körde en gång. Forma “stenen” i frigolit, lägg på betong/cement i ca 1 cm tjockt lager (eller lite tjockare). Stöppla in färg i betongen/cementen innan den torkar. Låt bränna ut. Skär bort så mycket frigolit du kan från betongformen och smält ned det sista med varmluftspistol.

Optimalt: blanda in tapecrete i betongen, då påverkar den inte vattenvärdena. “Lacka” med lite tapecrete med svart pigment iblandat, ger ett naturligt intryck från start. Lägg en silikonsträng på den yta som kommer ligga an mot glaset.

Du har en del jobb framför dig om du ska göra något sådant, och ska det bli bra behövs en konstnärlig ådra. Du får dessutom frigolitsmulor överallt samt en irriterande doft när du smälter den med varmluftspistolen (vädra BRA). Rätt gjort blir dock resultatet häftigt!!

Hilsen,

/P

Jag gjorde en frigolitbakgrund för många år sedan till mina malawiciklider.
Här är mitt recept som funkade kalas.

Ordna frigolit i olika tjockleckar, sätt i hop med silicon.
Karva, gröp, fila ut det du vill ha. Försök föreställa dej det hela i mörkt och inte som isberg :slight_smile:
när jag fått till det jag ville ha, så penslade jag ut golvspackel på allt.
När det torkat satte jag fast det hela med silicon på bakgrunden (och en sida i mitt fall)
efter det stöpplade jag på färg i nyanserna svart,brun och mörkgrå.
När det hela torkat lackade jag med någon båtlack (minns inte vilket fabrikat) och i samma veva ströade jag på lite torv, för att få det hela lite mer livfullt och inte så blankt.

Sen skall allting torka ett bra tag.
När det hela var klart gjorde jag en massa vattenbyten med 1 dags mellanrum.

Malawicikliderna fixade det här galant och bakgrunden blev super!

Dock varnar jag lite redan nu om du ska ha i känsliga räkor. Det kan gå illa.

Tyvärr har jag inga bilder kvar på det här projektet.

Gör du det så dokumentera med bilder och lägg upp här.

Tack alla jag får se hur jag gör, vill ha ett så naturligt utséende som möjligt :smiley: !
Har hört att man kan använda sån där isoleringsmassa som man sprutar in och som expanderar också, men framför allt vill jag ha en bakgrund som är ofarlig för räkor :smiley: :smiley: !!!

Hittade en bild på mitt Tanganyika. Strävade inte efter något vattenfall, ville få till “stora bumlingar” med låg vikt. Blev tillräckligt bra för att finta en kille i föreningen, när han såg karet första gången var den spontana kommentaren:
“Det var ena jäkla stenar du fått ned där!!” :lol:

Hilsen,

/P

Jag förstår honom fullständigt för de ser faktiskt äkta ut :lol: :lol: :lol: !!!
Får se hur jag gör med bakgrunden :smiley: !!!

Läste om vattenfall under vatten, hittade detta klipp på youtube och är djupt imponerad.
Har sett att folk använder sig av:
1st grövre pvc rör och en 90graders böj, luftpump och en luftsten. that’s it för att få det att funka.
Stoppar ner det på botten och luftbubblorna suger även med sig sanden från botten.

Har aldrig sett det på detta viset innan, undrar just vilken typ av sand/grus som används i klippet… galet effektfullt iallafall!

//youtu.be/8jMqNg_k9Io

Blev ingenting av mitt projekt, skulle ha varit till mina Brotia pagoda snäckor, men de han och dö innan jag ens börjat.

Snyggt och effektfullt var det i alla fall och jag tror det går att göra med riktigt finkornig sand typ korallsand eller liknande och en lite krafigare pump:D

Om man har för fin sand kanske den flyter iväg i akvariumet istället för att falla ned?

Ja det kanske den gör, kanske det är vanlig sand, snyggt var det även om det inte var detta jag tänkte på då, jag ville bara ha så att det såg ut som vattenfall under vattnet, vatten som bubblar ner:D