Så, jag har en physa population som är lite ur kontroll, skulle jättegärna vilja ha lite mindre av den sorten i mitt akvarium. Jag har ett 63liters med massor växter, sex elefantsniglar (tre stora), ~10 pygmémalar och 2 galaxer.
Jag gör 2 vattenbyten i veckan på 15 liter, håller en 26 grader. Problemet är ju att jag matar ju ganska “skräpigt” eftersom att elefantsniglarna dels är lite slöa men även har ganska dåligt bordsskick så mycket far ju liksom runt. Detta gör ju att jag “övermatar” mina physor väldigt mycket och ger dom jättebra underlag för att föröka sig. Några tips på hur jag ska få ner populationen lite? Jag plockar väl en 50 stycken varje gång jag gör vattenbyten och kniper alla äggsäckar jag ser. Vågar mig ju inte på helenor heller eftersom jag har elefanter. Inget problem med lite grann men nu är det verkligen för många.
Helenorna kommer ju ta elefansniglarna någon chans att flytta dom ett tag?
Då kan du köpa på dig lite kulfisk, botior eller liknande för att hjälpa rensa ur.
Snigel fällor är ganska effektiva men kommer inte ta bort allt tyvärr
Jag skulle försökt flytta elefanterna och köpt någon snigelätande fisk/snäcka.
Det finns " fällor" att köpa, har dock ej testat dessa själv.
Jag brukar ta en gurkskiva träd på en tesked( då håller den sig på botten) när den är “ful” tager jag upp den o tömmer , sen ner med den igen… använder den 2 dagar sen är det dags för ny… Lite lättare än att plocka tycker jag.
Mvh Pia
Din variant var ju kanonbra Pia och så slipper man köpa en dyr fälla, dom kostar ju i alla fall över 100 kr och den måste man ju ändå tömma och sätta tillbaks den med:thumbs::thumbs:
Haha, mamma plockar mördarsniglar i sitt trädgårdsland och jag plockar physor i mitt akvarium. Ständigt dessa sniglar!
Jag vet att dom är bra och jag uppskattar ju ändå att ha dom i akvariet MEN det har gått till överdrift nu. Dom är verkligen överallt och när elefanterna får sin mat så krälar dom överallt på dom och USCH. Men jag vill inte köpa något djur (läs: snigel eller kulfisk) som jag sen inte har plats för enbart för att bli av med physor! Man kanske kan hyra? Iof att skicka physor till någon med kulfisk låter ju inte helt fel, då gör dom ju nån nytta!
Har dragit ner rejält på matningen men dom hittar saker att leva på ändå, har väldigt mycket växter som dom sitter och käkar på hela tiden
tack alla för hjälpen! Ska titta runt lite och fortsätta plocka till en början
Haha så var jag också! Har en som är ganska stor och den rör jag inte så får väl skylla mig själv Men nu är dom för många och oroar mig lite för vattenvärdena med all deras avföring samt ifall dom skulle råka massdö t.ex. Så kände att jag behövde göra något!
Jag matar inte mina räkor mer än högst var 3:dje dag och snäckorna får råa morotsslantar rätt så ofta, dom kan ligga i karen tills de är uppätna utan att det händer något med vattnet, samma verkar det vara med brysslekål, jag köper fryst som jag tinar och lägger i halvor:D