Hej! Behöver tips på varför mina äppelsnäckor har slutat lägga ägg. Har odlat äpplen i ca 2 år och har fått måååånga kullar. Men sen dom gamla dog och jag skaffade mig 6 vita plus sparade 10 st av mina egenodlade rosa har jag inte fått en enda äggklase. Snäckorna parar sig mest hela tiden men det blir inga ÄGG
. Har en luftsplat på ca 5-6 cm och matar dom med mycket broccoli och algtabletter. Temperaturen ligger på 25 grader. Har endast snäckor och räkor i akvariet. Nån som har nån idé om vad det kan vara för fel?
Finns det ingen som har nån aning om vad felet kan vara?:?
Jag tycker att det verkar som att äggläggandet går i perioder. I alla fall mina parar sig mest hela tiden men äggläggandet är bara intensivt periodvis.
Hur gamla är dina rosa? Är de könsmogna än? Läste nånstans här om problem med vita äppelsnäckor. Har själv haft problem med lila, så kanske har det något med inavel att göra.
Alla mina snäckor är runt 7 månader gamla. Tycker det är konstigt att dom parar sig hela dagarna, men vägrar att lägga ägg:? Har ökat på luftspalten till 9 cm, men det händer fortfarande inget. Ska prova att köpa in lite nya snäckor å se om dom är villigare;)