Problem med äppelsnäckor som dör då annat frodas

Jag har ett litet dilemma med mina Vita Äppelsnäckor. De har gått i samma kar som körsbärs- och rainbowräkor, utan värmare. De var ca 7-8 stycken från början. De är långt ifrån fullvuxna och har dött av 1-2 i månaden nu tills det bara är två kvar. Jag flyttade en för någon månad sedan till ett annat akvarium och den ser otroligt frisk ut och har dubblat sin storlek. I det ursprungliga karet går 3 andra äppelsnäckor och de har gått där länge och mår bra. Jag förstår inte vad som är problemet. Räkorna blir bara fler och fler, likaså Posthornen. Jag har en kolsten i, kan den vara boven? Är Vita Äppelsnäckor möjligen extra känsliga? Jag har även lite småsten i som är självplock, funderar på om något där kan vara skadligt. Men då övriga snäckor frodas och räkorna förökar sig? Förbaskat konstigt… Men jag har tappat 5-6 växande snäckor nu på runt 3 månader :confused:

Jag har också problem med några av mina äppelsnäckor… Jag har rosa, blå och lila och de lila stannar i växten och dör sedan. Min teori eftersom de andra växer och är pigga är att de kanske är för inavlade.

Nu har jag stoppat alla lila i ett separat kar eftersom jag inte vill att de ska föra någon defekt vidare.

Jag hade 6 vita äppelsnäckor ingen är kvar nu, men mina blå är det inget problem med här, det kan faktiskt vara så att de vita är känsligare än de övriga, där emot har jag inte märkt att de lila skulle vara det då jag hade dem, gjorde mej av med dem då jag ville avla enbart på de vita och blå äppelsnäckorna.
Jag har även haft vita tidigare men de dog de med:?

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter :slight_smile: Det känns knepigt som sagt att det just rör en färgvariant så inavel borde ju vara en rimlig slutsats. Jag ska försöka utesluta allt som skulle kunna tänkas vara skadligt i det karet för säkerhets skull men nu är ju de sista vita inte kvar där. Den som flyttades till en kub har blivit ruskigt mycket större så det är kanske bättre tillgång på mat och ev. någon skillnad i vattenkemin som påverkar…

Om den har vuxit sen du flyttade den så måste det vara något med vattnet, jag flyttade mina som mådde dåligt men de dog i alla fall:(, men de blå mår fortfarande bra:)

brukar vara att de får för lite mat…mina kräver mycket grönsaker

och om man ger dem mycket mat så får man oftast större risk för att vattnet blir dåligt…detta då de skitar ner mycket…