problem i ett räk kar...

Hejsan all

jag har ett problem med nya räkor en räka ha redan dött så jag har kollat lite i karet och det kryper vita jätte små maskar på rutan vad kan detta vara ? vad finns det att göra åt saken kan det vara parasiter ?

mycket tacksam för lite hjälp…

// Serapis

Planarier troligtvis. Ett helsicke att bli av med. Är de inte för många bör de inte orsaka så stor skada. Trivlar på att de är farliga för vuxna räkor men nykläckta räklingar kan kanske råka illa ut.

jag har köpt räkorna här på Redbee av en… jag kanske skulle kontakta och varna att han/hon kanske oxå har samma problem…

Vad är det för räkor du har och vad har du för vattenvärden?

Om det är planarier i karen så är det inte bra på lång sikt, men det är troligen inte det som gör att de inte trivs. Förutom den som dött, hur mår de andra? Äter de när du matar?, gömmer de sig bakom rot/pump?

berätta lite mer om din uppstart av karet

Måste bara flika in med en fråga varför är inte planarier bra på lång sikt?
Jag har tyvär haft planarier under hela tiden som jag har haft räkor
Men har inte märk av att några räkor eller räklingar har försvunnit eller dött
Dom ger sig inte ens på posthornens ägg samlingar,och det brukar dom välla göra,eller?
Där i mot så har posthornen börjat trilla av pinnen,en efter en,kanske finns någon annan orsak än att det skulle vara planarierna som är ute och härjar…

värme

var ska man börja :confused:

Körsbärsräkor Ca: 50st och Ca: 100 räklingar…

Ph mellan 7.5 och 8.5
Nitrit: max: 0.2%
andra vatten värden kan jag inte ge tuvärr

Dom äter bra och trivs gör dom " ser så ut iaf " :smiley:

jag vet inte om jag skulle försöka flytta över dom i nytt akvarium med nytt av allt utom räkorna
och sen skura ur gamla karet och slänga växterna och koka gruset
det borde ta döö på maskarna om det nu inte dom följer med någon av räkorna :frowning:

Har du 150 st räkor och en enda har dött och övriga verkar må bra tycker jag att det låter lite väl drastiskt att tömma rubbet och koka sand etc. Hade en del Planaria förut och körsbären frodades i alla fall. Tycker de oftast kommer förr eller senare om man inte har något som äter dom.

Jag har med egna ögon sett planarier gå på levande fullvuxna räkor och börja äta på rommen under till. Det är kanske ovanligt men inte mindre trevligt för det. Som Jens skriver är det kanske lite väl drastiskt att starta om eftersom bara ett dödsfall synts till. Räkorna blir trots allt bara 1-2 år gamla så dödsfall är naturligt då och då.

Försvinner planarierna om man har fisk i karet - exvis någon mindre rasbora?

Midde: Undrar jag med!

Blå gurami ska tydligen ta planarier vad jag läst mig till,men har inga egna erfarenheter,men släpper man ner dom stora så finns det inga räkor kvar sen.
Testa med en liten fälla, någon liten plastburk med lina och lägg in foder i burken,sen är det bara att fiska upp den,eller så använder du en liten slang och suger upp dom med
Det brukar jag göra när det blir tok för många
Man får som försöka att hålla dom i schack.
Tack för svaret janne,trodde minsan inte att dom kunde ge sig på levande räkor med rom
Man tycker att dom borde känna sig besvärade räkorna och sparka bort dom om dom är där och naffsar på äggen :frowning:

värme

När jag hade dvärgkardinal tillsammans med körsbärsräkor blev planarierna bara fler och fler :confused: Däremot har jag inte sett minsta spår av någon i mina dedikerade fiskakvarium. Exakt vilka fiskar som äter dom vet jag inte men har lite större L-malar och siamesiska algätare för att nämna ett fåtal. Eventuellt kan det vara min Semaprochilodus Taeniurus… Den är helt otrolig på att plocka smått. Äter tofsalger som ingenting!

Det går ju at köpa Eradica på Ebishop och det tar kål på planaier, det är svårlöst men det verkar ändå fungera:D