_DSF6293xx4 by Peder Lundgren, on Flickr
Bra ben…
Yup! men det vita kunde ha varit lite bättre!
Håller med men en kanonbra bild är det :thumbs::thumbs:
Det är mitt absoluta mål att få fram en stam med röda ben och bra täckande vitt, då är jag i mål!![]()
_DSF6406aa by Peder Lundgren, on Flickr
_DSF6396aax by Peder Lundgren, on Flickr
Ett par snygga ben igen.
Kan du beskriva ungefär hur du behandlar en bild i rawformat till en bild du publicerar?
Vetgirig…
Kameran är inställd på neutrala eller negativa parametrar som skärpa,kontrast,färgmättnad,ljushet och annat. Det ger en tämligen tam bild in i bildbehandlingsprogrammet. Där justeras bilden till vad jag har tänkt att den ska se ut. Nu påverkas mycket i sökaren av typen ljus man använder och omgivning. Det gäller att balansera detta så gott det går till en naturlig bild. I RAW eller RAF så får man justera i följande ordning. min personliga “workflow” så här. Först grovsorterar jag alla bilder och sparar de som ser hyggliga ut i en egen mapp. Sedan sorterar jag en gång till för att minska antalet till max 6 bilder. När jag tar upp bilden på skärmen börjar alltid med att bestämma beskärningen sedan kollar jag skärpan och justerar den. Sedan kommer exponering, kontrast, gamma, svarthet, vitbalans om den avviker och mättnad. Bilden hamnar nu med ett nytt namn i en tredje map som jag granskar och kanske väljer de tre bästa bilderna. Fördelen med RAW är att man kan justera exponering och andra parametrar lättare än i jpeg. Kameran ger en bra jpeg så ibland undrar jag om inte detta borde räcka för att spara minne och utrymme i både kamera och filer.
Sedan lägger jag upp bilden på Flickr i ett särskilt album och använder den klickbara länken på t.ex. FB. Ljuset man ska jämföra bilden med handlar vad var och en uppfattar som rent vitt och det kräver egentligen ett akvarium, i detta fall, med ett fullspektrumljus vilket är ovanligt.
Tack för svar.
Nu kanske jag inte menade workflow. Om man tittar på en större skärm känns bilderna lite målade i pastell, speciellt bakgrunden. Har du beskurit mkt och skärpt kraftigt samt försökt släta ut kornigheten? Eller vad i efterbehandlingen kan det bero på?
Jag vet inte om du förstår vad jag menar men på en lite större skärm syns det rätt tydligt. På mobilen och speciellt fb syns knappt detta. Inte menat som kritik utan mer intresserad av vilka “reglage” som skapar denna effekt…
Ja det är nog en hårt beskuren bild då jag eftersträvar ett så stort DOF som möjligt. Kryper man riktigt nära blir skärpedjupet bara någon mm. så då backar jag en bit från motivet. Det ser nästan ut som ett målat motiv på duk men kornigheten gillar jag. kanske lite överdriven men min stil ibland. Gamma reglaget ökar detta också.