Jag har ett 102-liters kar med en kampfisk + äppelsnäckor + posthornssnäckor. Posthornssnäckorna fick jag för 3-4 veckor sedan.
Nu till frågan:
Postisarna verkar inte må så bra… De har lagt ägg och fått bebisar. Nu verkar de vuxna inte må så bra. Vissa har dött och de andra ligger stilla på botten. Varför??
Mina äppelsnäckor mår kanon och har precis lagt ägg och min kampfisk mår också kanon!
Jag sköter vattenbytena och matar varje dag med algtabletter.
Är du säker på att postisarna får mat, äpplena tar kanske för mycket så det blir för lite över :? :? ??? Mina fick morotsslantar i dag att knapra på !!
Vad knepigt, men det kan ha att göra med att du matar dem varje dag det gör inte jag, mina snäckor och räkor får mat var 3;dje dag inte oftare än så !!
Hur stora är dina posthornsnäckor ??
Nää det tror jag inte. Tjejen jag fick dem av matade också ofta. Mina postisar är ganska stora… Kanske gamla? Den som är minst i storleken förrutom bebisarna rör på sig…
Jag har grävd brunn o posthorn tvärdör i mitt vatten om jag inte har massor av vattenberedningsmedel i det.
Hade tidigare svart glittrig sand (aluminiumsilikat) i ett par kar och där dog postisarna inom ett par dygn.
Så dom är inte helt okänsliga precis.
Dom är dock känsligare än mina räkor varit för nitrat, dock ej för nitrit.
Men om man har hög nitrat så trillar dom gärna av pinn.
Jag vet inte, men jag tycker mina postisar verkar ha ont av äpplena, någon enstaka har dött, men det är ju inget konstigt med det egentligen. Mina postisar är runt 15 -17 mm nu, men de kan ju bli upp emot 25 mm i diameter.
I min damm har jag förpassat de bruna leoparderna och dom stortrivs där, har inte gjort ren dammen sen jag startade det för 5 år sedan, fyller bara på vatten då det dunstat bort så vasttenytan sjunkit mellan 5 - 10 cm och så har jag en fluval pumphuvud som cirkulationspump. Har en Spatiphyllum växande i dammen som filter, fungerar klockrent !!!
Inga postisproblem där inte !!!