Har precis flyttat 2 äppelsnäckor från ett kar till ett annat. I karet vi flyttat till går elefantsnäckor och posthorn. Ser nu ikväll att äppelsnäckorna har typ ett gäng posthorn på sig.
De sitter på foten och “locket” på äppelsnäckorna och frågan är vad tusan de gör?? Den ena snäckan kunde liksom inte komma ut ur sitt skal för så fort den rörde sig så slog den emot en posthorn och blev rädd och drog sig in i skalet. Den andra äppelsnäckan kröp runt på rutan med ett gäng posthorn på sig och ibland liksom ryckte den till som de gör när de blir rädda.
Frågan är om posthornen gör äpplena illa på nåt vis? Är väl många som har äpplen och posthorn tillsammans? Kan posthornen reagera på måt för att äpplena kommer från ett annat kar?
Har slängt ner lite grönsaker nu ch tänker att broccolin distraherar posthornen lite så äpplena blir lämnade ifred.
Såg framför mig hur posthornen hade förvandlats till mordiska små rosa maskiner som i klungor gav sig på de stackars värnlösa äpplena! Tänkte att jag och sambon var näst på tur, hela golvet fullt av små rosa pluttar, på led marscherandes mot sängen när vi sov (tur att man inte har livlig fantasi…)
Har överlevt natten så jag antar att posthornen har haft fullt upp med broccolin, eller så har de varit ute och rekogniserat, kartlagt lägenheten och smidit planer. Drar på semester i några dagar så får posthornen konspirera i lugn och ro…
Lite tröst om posthornen anfaller mitt i natten är ju att Alex (freethefire) ligger närmast akvariet så jag kanske får några extra minuter på mig att lägga benen på ryggen och fly!
Nej men allvarligt, nu verkar det som om posthornen haft ihjäl en äppelsnäcka under tiden vi varit i stugan.
När vi lämnade lgh för en vecka sen så satt det några posthorn på den ena äppelsnäckan som låg indragen i skalet. Vi slängde ner lite brocolli och stack. Nu när vi kommer tillbaka så ligger snäckan kvar på ungefär samma ställe, fortfarande med posthorn på sig. De satt på locket och snäckan låg så gott som helt indragen i skalet man kunde liksom se att den inte såg kry ut (hur man nu kan se det när man knappt ser snäckan men jo det var så jag skulle beskriva det ändå).
Jag var övertygad om att den var död men när vi lyfte upp den ur karet så drog den sig ännu längre in i skalet så lite liv fanns det i den iaf. Har nu släppt tillbaka den i det karet den kom ifrån från början och hoppas att dne återhämtar sig där, den har dock ännu inte rört på sig (på ca 3 timmar).
Är det så att vi har ovanligt mordiska äppelsnäckor?? Det jag skulle kunna tänka mig är att posthornen kommer åt snäckan eftersom locket ser lite trasigt ut, kan det vara så att de helt enkelt kommer åt “köttet” och att det är därför de är på den hela tiden? Vår andra äppelsnäcka som vi släppte ner i karet samtidigt har posthornen inte gett sig på.
Anledningen till att vi flyttade äppelsnäckorna från första början är för att vi kör CO2 i det andra karet så deras skal tar stryk så det känns inte snällt att ha kvar den där i heller… så vad gör man nu? (ett till kar kanske?)
Väldigt mordiska posthorn!
Men jag har haft räkor som ätit upp posthornssnäckor. Detta är kanske en del av familjen som “gått igen” för att hämnas?
Nej men allvarligt. Är djuren försvagade så väntar varken räkor, fisk eller posthornen på att djuret skall dö helt.
Svagt djur = villebråd och något att fylla magen med. Just posthorn vet jag är duktiga på att hålla rent från as och dylikt.
Jag hade haft kvar den andra äppelsnäckan i karet, är den frisk så får den vara.
Den äppelsnäckan är troligen inte kry nej för jag hade en rosa äppelsnäcka som tappade “dörren” helt, inga posthorn brydde sej om det och Dörrlösa som den fick heta ångade glatt runt i karet ändå, troligen har den fastnat och under försöken att komma loss så lossnade locket. Med tiden hade den gjort ett nytt litet lock fast det var inte så stort men ändå:)
Har du köpt dina snäckor i affären som vuxna?, dessa brukar ha svårare att hålla sej vid liv av någon anledning och troligen är dom känsliga för miljöombyte när de är mera vuxna.