Plocka ur dom sämst färgade räkorna

Jag tog och skaffade mig gula räkor för första gången för några veckor sedan
Men jag tycker att dom är dåligt färgade
Några enstaka är jättegula medan dom andra är ljus ljus gula
Jag är medveten om att hanarna är med färglösa än honorna
Vill som inte odla på färglösa räkor.
Känner mig ganska osäker då jag endast haft röda körsbärsräkor
Och där har jag skaffat mig erfarenhet när man kan plocka ur bort dom som är minst färgade
Har alltid väntat tills dom har kommit upp i en viss storlek och sett äggfläcken
Eller när äggen trillat ner
Tycker att det är svårt att se köns skillnaden så länge inte honorna går med rom
Så min fråga är:
I vilken storlek ska jag börja plocka bort dom “oönskade” räkorna?

Rädd att jag plockar bort dom för tidigt
Och rädd att jag plockar bort för många hanar,så att jag utrotar hela han populationen
Och vart kan man dra gränsen för hur ljusa dom ska vara?..
Vill juh självklart att dom ska bli så gula som möjligt,och jag hade givetvis lagt in en bild om jag hade haft en duglig kamera,men den är verkligen jätte kass… :frowning:

Värme

UPP och hoppa nu era sömntutor :wink:

Ta en chans :slight_smile: Ta bort de du är osäker på också. De kan ju färga ut i ett annat kar senare, så kan du ta tillbaka dem (förutsatt att du inte avlivar de sämre exemplaren eller säljer av).

Hade jag haft möjlighet att sätta dom “osäkra” räkorna i ett annat kar så hade jag gjort det på enaste gången :wink:
Men alla kar är fullsatta och dom karen som jag har i gång finns det ingen räksäker pump i
Och dom bebos av andra själar,och där är inte vattnet optimalt för gula körsbär :slight_smile:

Jag avvaktar och hoppas på att det är någon annan ser detta också
Men tackar och bockar för tipset :slight_smile:

Jag gör så med mina körsbär. Tar bort de med dålig färg och bosätter dem i ett sällskapskar med svärdbärare, där gör de mer nytta :thumbs:. Några har färgat ut, t.ex två honor som från början var jättebleka är nu knallröda båda två. Jag räksäkrar inte filtret, de flesta räklingarna blir nog ändå uppätna av fiskarna . . . De starkaste överlever.

Så snart jag får tid över ska jag göra samma procedur med gulingarna, men de utsorterade får flytta till ett annat svärdbärar-kar än där körsbären bor :slight_smile: