Hej.
Jag har fått ett preparat av en fiskveterinär som är utvecklat för att ta planaria men som skonar räkor+sniglar.
Jag söker efter någon som har problem med planaria och vill prova en gratis dos. Kräver dock lite feedback tillbaka.
Först till kvarn.
Mvh/Chrille
Vad heter preparatet?
Är det dokumenterat och godkänt i Sverige?
Det här med Planaria och preparat som ska ta bort planaria men inte räkor är lurigt. Många gånger funkar dem men ibland dör många planarier
samtidigt och vattnet blir dåligt. Till följd av detta dör räkorna. Då är det lätt att dra slutsatsen att räkorna dog av medlet.
Det finns, vad jag vet inget namn ännu och det är vad jag vet inte godkänt i Sverige men jag vet att en del stora räkodlingar i bl.a Turkiet använder sig av preparatet. Går man på vad som är tillåtet poch inte så är det väldigt luddigt.
Många större tillverkare använder förbjudna ämnen i sina preparat men eftersom att de inte är skyldiga att visa vad dom har i pga plagiering så finns det rätt mycket skräp som vi slänger i våra kar och i vår natur över lag.
Det finns en hel hög med kemikalier som är/bör vara förbjudna men som ändå används.
Jag hade problem hos mina Kardinaler för några år sen, köpte nåt “planaria-jox” på ebi (tror jag) som inte funkade på annat sätt än att det blev en hinna över hela karet, syret försvann, växterna dog och planarian klarade sig fint!
Aja, tänkte väl kanske om det var nån som har problem hos “vanliga” räkor och vill testa. Jag har fått flera andra preparat som funkat utmärkt till nyimporterad fisk såsom L-malar och Corys. Och hade jag haft planaria i någon tank hade jag utan tvekan använt detta.
Jag har använt axilur avmaskningsmedel för hund och katt med framgång i fler akvarier med körsbärsräkor och posthornssnäckor. 0,2 ml /10 liter
Fortfarande aktuellt?