Planaria och crystal red .. hjälp!

Hej!

som titeln säger så har jag haft problem med planaria i mitt 30L crystal red kar.

Planarian har jag fått kål på med Axilur som ska enligt vad jag läst på vara relativt säkert för räkorna.

Kort tid efter medicneringen var klar så började räkorna trilla pinn en efter en ganska så fort.

Jag har började då byta vatten för att få bukt på eventuell nitritbildning som de döda maskarna kan ha orsakat.

Idag har jag även gjort tester för PH och nitrit. PHt verkar vara okej men jag hade en liten idikation på nitrit (0,05 på JBL’s test kit)

Är det någon som har liknande erfarenhet?
är det nitrit som är boven eller kan det vara något annat som gör att dom dör?

Är mycket tacksam för minsta feedback då antagligen redan har tappat helften av mina räkor under senaste veckan.

Räkor tål extremt höga doser Axilur. Planarier i massor som ligger gömda i gruset och ruttnar låter tyvärr troligare.

Jag skulle säga att du gör helt rätt. Små vattenbyten varje dag, plocka bort döda räkor så fort som möjligt, inget foder närmaste veckan, vänta på att testerna går till noll men lite inte blint på dem heller.

Ett tips för framtida avmaskningar är att underutfodra under ett par veckor för att svälta planarierna, fånga så många det går med fällor och sen döda de magra överlevarna med Axilur, allt för att minska biomassan ruttnande planarie efteråt.

Trist när djur dör, men bara att kämpa på.

Har du kontrollerat hur länge räkor kan leva under extrema förhållanden?