Vad är det jag fått på mina plantor som exponerats under mycket ljus?
På Hornsäven syns det i topparna som tunna trådar genomskinliga och på den andra plantan som blivit hårig av ljusbruna trådar som växt fast.
Är det någon typ av alger eller annan skit som kommit in i karet?
Alger, ser ut som staghorn, sådana har jag med fast i Tanganyikakaret, är karet nystartat så brukar det kunna dyka upp objudna alger till man fått balans på karet, fast en del alger är värre än andra:(!!
Jag hade mossbollar förut och nu efter över 1,5 år så har jag caldopora i karen, mossbollar är gjorde av caldopora och jag är till 110% säker på att eländet härstammar från mossbollseländena, så aldrig mer en mossboll i mina kar:x!!
Nu är inte det där caldopora men staghorn och skulle tro början till trådalger, det är staghorn på Anubiasbladen:(
Staghorn, hjorthorn fritt översatt och det kan ju stämma på utseendet. Hur blir man kvitt detta?
Ska absolut kasta ut mossbollen eller rättare sagt algbollen.
Jag har inte lyckats bli av med den i mitt Tanganyikakar, men nu tänker jag köpa sådana där algdispottabletter och köra i filtret för jag har tröttnat på dem, det är ju svårare att bli av med dem i ett Tanganyikakar som det inte är så mycket växter i, men jag tor att det gäller att få en bra balans i karen med växter i, växer växterna bra så får algerna mindre näring:)!!
Dey är nog inte så många som vet att mossbollarna egentligen är caldoporabollar, när caldoporan väl fått fäste så blir det gröna täta fina mattor på alla rötter till slut och det är svårt att bli av med eländet med tyvärr:(!!
Har läst lite om det och vet faktiskt inte…
Det kommer väl att kräva ganska mycket vatten av det med lägre ph va?
vatten med lägre ph kommer väl att absorberas med ditt vanliga vatten vilket inte per automatik innebär att allt ph sänks…
Det är väl lite så man jobbar med vatten som är kört med torv eller osmos…
Moseballer er grønne trådalger i Cladophora-slekten. Ikke lett å bli kvitt dem !
Shrimpcoctail, du kan fjerne mesteparten av disse mekanisk…ta en tannbørste og vikle algene rundt børsten. Er man nøye med dette, får de ikke så godt tak i plantene lenger.
Tack för alla tips men per idag, och två år senare har jag inga som helst problem med Staghorn.![]()
Hahaha, det är många nya som missar att läsa datumen på trådarna innan dom svarar:)
Jeg så det ikke…beklager.
Får skylde på 39 i feber, har ligget i hele julen.
Men fikk da rettet opp “caldopora”…hahaha
:D:D:D:D:D:D
Det var ju skönt att höra! :mrgreen:
Det är förresten spambotar som uppdaterar trådarna, hjälp till att rapportera dessa och undvik att skriva mer i trådarna.
Men är det inte bra att skriva i befintliga trådar? Andra kan ju få hjälp av det som skrivs.
Mycket lättare att söka med om det inte är 603 trådar om samma saker =)