Ovanliga / Roliga snäckor som förökar sig i sötvatten

Jag tänkte försöka snickra ihop en lista på vad som finns tillgängligt. Kul att höra av alla som haft de lite mer udda snäckarterna som faktiskt fixar att reproducera sig i sötvatten.

Pachymelania byroensis [SIZE=2]Förbaskat läcker snäcka! [/SIZE]Jag hittar ingen konkret info angående hur de förökar sig men det lät som att saltvatten inte behövdes.

Brotia herculea [SIZE=2]Påminner om en väldigt stor Malaysisk Sandsnäcka. Vill ha!

[/SIZE]Brotia cf. manning [SIZE=2]Levandefödare enl infon jag hittat. Snygg!

Pomacea canaliculata[/SIZE] “Monsteräppelsnäckan” som äter växter på allvar. Men den är härligt stor och borde funka fint i ett kar utan växter!

Marisa cornuarietis “Jätteposthornssnäckan” som även den älskar växter. Är sugen på att ha den tillsammans med arten ovan i ett lite större kar…

Viviparus malleatus Japanese trapdoor snail. Den här har jag sökt efter länge. Det låter som att detta kan vara den perfekta snäckan. Älskar alger, förökar sig långsamt, låter bli levande växter etc.

Thiara Winteri Liknar den Malaysiska snadsnäckan men har ett betydligt vackrare utseende!

Taia Naticoides Riktigt snygg och spännande snäcka!

Cipangopaludina leucythoides [SIZE=2]Jag hittar väldigt lite information om dessa men de verkar föröka sig i sötvatten…

[SIZE=3]Theodoxus Fluviatilis [SIZE=2]Dessa hade jag i somras. Tyvärr var det lite surt i karet där de gick men de var duktiga algätare, ganska små och påminde om Neritor.

[/SIZE][/SIZE][/SIZE]Lymnaea Stagnalis
Stor dammsnäcka! Jag har bara stött på den mindre varianten…

Kul initativ! Hade man lagt en bild på varje ras så skulle det bli ännu bättre

Kul initativ! Hade man lagt en bild på varje snäcka så skulle det bli ännu bättre :mrgreen:

Tackar! Jag la in representativa minibilder för varje ras och fick meddelandet "maximalt antal bilder är 10 du har lagt till 12, vänligen korrigera detta. Sedan försvann alla bilder… ARGHH!!!

Att byta storlek på bilder som endast är länkade funkar inte heller när inlägget uppdateras… Får väl jobba med bilder på det gamla vanliga sättet samt reservera de 3-4 översta posterna eller något i den stilen.