ovanliga räkor+sidor.

Hej!

jag letar efter ovanliga räkor som är ganska billiga. och gärna några bra svenska sidor där dom säljer räkor mm…
letar också efter thai krabbor kallas dom tror jag eller micro crab… gärna som man kan få tag i sverige på västkusten.:mrgreen:

Jag vet inte om du ser poängen, men ovanliga räkor är dyra, eftersom de är just det, ovanliga :wink: Här i sverige önskar jag dig lycka till att hitta billiga och ovanliga räkor på en och samma gång. (När du gör det, hör av dig till mig!).

Peckoltia kan kanske peka dig i rätt riktning om ingen annan här har lust eller tid, jag har för mig att hon hade nosat lite på Caridina simoni, som var ganska billiga. Dock utomlands… Tyskland tror jag.

Haha okej men dom behöver inte vara “ovanliga” men dom ska ha fina klara färger ijalla fall :smiley:
Finns det några såna räkor? Blue rili är klara i färgerna men dom är dyra…

De flesta vackra räkor är ju tyvärr det. Sakuras, taiwan bees, deep blue tiger.

Jag har rainbows i brunt, gult, oranget, grönt osv, men det är ju absolut inte på samma nivå som andra färgglada räkor.

håller med dani, färg kostar och tycker man de är värt så är nog den bästa sidan å få tag på dom just här, oftast nån som har de man söker efter här:D

Jag är ute efter kardinal eller tror dom heter typ herdinal räkor eller nåt sånt… Deep blue tiger
är jag oxå ute efter. :smiley:

För typ ett är sen då hade jag startat upp ett 10 liters akvarium och åkte in till ett köpcentrum i uddevalla. Där var det en väldigt väldigt mörkblå räka med en lite mörk röd smal rand på ryggen.som en amano fast mindre. Kanske 2cm. Man såg inte att den bar blå om man inte tittade riktigt noga. Den visste dom inte var det var för nån. Dom hade bestält några amanoräkor och då kom den med.vet ni vad det kan ha vart för nån art?? Funderar fortfarande på vad det kan ha vart…:stuck_out_tongue:

:wink: Jag säljer deep blue tiger, de måste urvalsodlas och alla blir inte deep blue av ynglen så de kostar lite mer. 120kr/st. Men jag har fortfarande kölista på dom även om det inte är så lång väntetid nu.

Eh, var den mörkblå eller var det väldigt svårt att se att den var blå? :stuck_out_tongue:

Jag bor i Uddevalla och är ofta på Djurmagazinet på Torp. Det mest ovanliga jag kan komma på att de har haft där är pinocchioräkor (Caridina gracilirostris) och det var ett bra tag sedan de hade dem. De brukar också ha Atyopsis gabonensis och Atyopsis moluccensis, sedan så klart amano, diverse körsbär och crystals.

Vad kul!! Att du bor så nära där. Jag bor i hunnebo ungefär.
Asså räkan var så mörk att man knappt såg att den var blå och en mörkröd smal rand på ryggen.

Du får gjärna säga till mig ifall dom får inn några nya räkor på torp :slight_smile:

Om jag förstår dig rätt så är du nybörjare eller?? Får jag komma med ett förslag??? Börja med körsbärs räkor, då behöver du inte grina blod, när dom försvinner rätts som det är… Det finns i olika färger men dom lättaste är vanliga röda.
Hoppas du inte tog illa upp!
Har själv misslyckats med dom lite dyrare inte roligt.:frowning:

Var där alldeles nyss faktiskt, det såg tomt ut på räkfronten, men såg några gigantiska krabbor som jag inte har en aning om vad det var. Stod inget namn, och de var redan sålda tydligen.

EDIT: Håller med om att det är smart att börja med enkla räkor, vill man inte ha körsbär så kan man ju skaffa till exempel rili. Jag är mycket nöjd med mina som jag köpte av H här på forumet.

okej
krabbor?? det var nytt… dom hade vita dvärgkrabbor en gång.