Jag har något jätteskoj på G i mitt ena kar - jag har en Otocinclus vittatus som jag reagerat på blivit fet som en gris, medan hennes karkamrater har hållt sin normala Oto-form. Jag har misstänkt att hon faktiskt kan gå med rom, men idag lyckades jag undersöka hennes buk med förstoringsglas efter att jag kletat lite ärtmos på rutan
Och jovisst är hon med rom - magen full
Googlat runt lite och det är oroväckande många som säger att räkorna lär äta upp äggen
Fast andra verkar ha fått överlevande yngel även med räkor i karet.
(De går i kar med Ancistrus och ett tjugotal Orange Sakura).
Är era räkor på rom så mycket att det är omöjligt för ägg att få vara ifred?
Det hade varit så vansinnigt kul att få fram Oto-yngel
Nu kläcks de ju iofs efter 2-3 dagar och såvitt jag förstår vaktar de äggen men tja…
Nu är de ju ökänt svåra att få att få upp till vuxen ålder men det vore ju kul att testa i alla fall…
Som substratruvare dessa djur är ingår de även att vakta romen när den är lagd, så, jag ser inga hinder att ha Sakuras ihop.
Arten räknas ju normalt att “gå jätte bra” i sällskapsakvarier och med mindre fredliga arter, fredliga arter är trots allt är ett större hot mot romen än räkor. Håll uppsikt vart hon lägger romen och ev stöd mata om hon upplevs allt för stressig, de kan vara väldigt kräsna med maten. Svårigheten att driva upp till vuxen ålder kommer nog mer av att de är så himla kräsna med maten, svält är inte ovanligt här.
Lycka till
Grattis… så roligt… de är så fina… Rommen är gröna o kanske svåra att upptäcka på blad.
Jag har inte haft problem med att räkorna har ätit av äggen utan putsat dem o rengjort dem o sen låtit bli dem…
Vet att andra har skrivit tvärtom… så det är väl lite vad det är för räkor… snälla eller våldsamma :lol: (skämt)
Vet att Amano är rom-ätare.
Tack för svar Då låter det som att de kanske kunde få vara ifred Vill inte flytta henne någonstans nu när hon uppenbarligen är så nära, det lär inte vara någon hit. ¨
Får jag yngel som klarar sig så får jag stoppa i lite allt möjligt i karet för att försöka få dem att äta - vad ger du dina Pia.L?
Har du klarat yngel till vuxen ålder?
Hade varit så kul att lyckas med det…
Det är en av mina favoritarter faktiskt - många tycker att de är oansenliga men jag är väldigt förtjust i dem - pigga och roliga små fiskar
Jag har yngel!
Antingen är det två honor som gått med rom eller så kan de släppa ägg lite när som helst för hon har fortfarande kvar ägg men det simmar runt små yngel på rutorna
Frågar igen Vad brukar du mata dem med? Jag har faktiskt TVÅ honor med rom.
Min hane sköter sitt jobb bra får man ju säga
Dessutom har jag konstaterat att de inte släpper alla ägg samtidigt utan drar ut på det länge - båda har ägg i magen fortfarande, om än markant mindre än förut, samt att jag upptäckt yngel i olika storlekar.
Sorry har inte varit inne o läst på ett tag.
Fick ägg o det upptäckte jag när jag HADE flyttat alla från karet jag hade dem i
Sen har jag inte sett någon ägg efterpå.
Så har inte haft problemet.
Hittade en bra sida om en kille som födde upp… länge sen men det går ju söka på Otos…
Hoppas att du lyckas…
De äter ju alger så mycket alger…
Kom på att några lägger sten i fönsterbrädan så de ska få alger på sig… kanske lite sent påtänkt…
Tack för svar Du menar att lägga sten i en burk med vatten i solsken? Har aldrig testat, ska prova det. Med akvarievatten, då bör det ju gå extra fort.