Otäcka spasmer på några räkor

Jag såg att det var något fel på en räka som låg på rygg och sprätte till då och då.
Klassiskt förgiftningsfall befarade jag och flyttade vännen till ett annat kar och koppla på extra syresättning.
Efter det att jag försökt att få den på benen och en liten stund senare, började den att röra på benen och sedan sakta kvickna till.

En CR gick i samma kar och jag ville flytta på den för säkerhets skull.
Efter lite håvande så rasade denna räka ihop och blev liggande på sidan i flyttburken, oförmögen att resa sig.
Den flyttades in i karet efter en snabbkoppning med den första räkan och sakta men säkert började också den att röra på benen, men mer krampaktigt för att sedan lugna ner sig och bete sig mer normalt.

Första tanken när jag såg dessa räkor var att de var döende och kanske det var så, men jag lärde mig att lite livräddning kan löna sig då räkor tydligen chockas väldigt lätt och kan tas för döda.

Kolla ph t med. Jag har haft liknande symtom i ett par burkar när ph t föll ner under 6,0. Så fort jag hivade i kranvatten kvicknade de till direkt. :slight_smile:

Ph ligger på 7,0 i det karet men jag la i några torkade och sedan kokta boklöv som kan ha varit orsaken.:oops:

boklöven är det troligen inte. Jag har inte varit med om att de sänker ph så mycket eller förgiftar på något annat vis. Har du gjort något annat nytt i burken?

Ja, lite vårkänsla har jag sprayat i karet på 23L (två tryck) med Eros.:smiley:

Tänkte bara inflika att jag hade liknande spasmer nu ikväll på en räka i ena karet, den var som en zombie, låg på rygg tills man hjälpte upp den. Helt stillastående etc. Mycket riktigt så hade ph:t sänkts till nästan 6.0 av någon anledning. Gjorde ett vattenbyte nu ikväll så får hoppas den mår bättre imorrn,verkade lite piggare efter redan några minuter iallafall. vill inte vakna och se en massdöd :frowning:
Blir att gå och köpa något som höjder ph:t imorrn!

Dåså, vattenbytet gjorde inte speciellt mycket. Ph:t var fortfarande lågt, så en räka var död i morse och några hade börjat visa samma symptom.
Var tvungen att göra något så jag hällde i en liten gnutta bikarbonat. Ph:t steg till en bättre nivå och de verkade bli en smula piggare, får hoppas inte hela populationen dör pågrund av det nu bara. Det märkliga är att enbart mina amanos i det akvariet visat de här symptomen, inte mina blue pearls.

[QUOTE=yfsarulv;73882]Var tvungen att göra något så jag hällde i en liten gnutta bikarbonat…[/QUOTE

Ta det varligt med Bikarbonaten då den tippar över fort och Ph kan svänga mycket.

Tog det extremt varsamt, har fortfarande någon amano som är väldigt seg men upplever dem överlag lite piggare nu.
Sen vet jag att det kan se bra ut ena dagen och svänga helt nästa morgon, så jag får helt enkelt vänta och se.
Kände mig tvungen att göra något iallafall :o
Mycket slit och ibland motgångar i den här hobbyn men jag gillar den för starkt för att ge upp :wink:

Det går inte att ge upp då detta är ett kall!:smiley:

Säg inte det du;) räkor i all ära vist är de roliga, men kampfiskar är ännu roligare tycker jag:oops::oops::smiley:

Räkan har ben både att gå med, att simma med och äta med.
Gör om den övningen med en fisk så får du se hur långt det går!;):smiley:

Gillar kampfisk men de verkar vara drabbade av problem. Vattenbuksot har drabbat flera för mig och sen har jag övergivit kampfiskar då de känns hyfsat “svaga” och dör utan någon direkt anledning.

Återkommer nu igen! Amanosarna har dött en efter en, bara tre kvar, hade lyckligtvis inte så många!
Mina Blue pearls mår fortfarande strålande.
Min slutsats är: Caridinia räkor dör i mina kar, neocaridina, snäckor etc trivs hur bra som helst.
De dör på samma sätt, blir sega, lägger sig ner på rygg, rör sig lite för att till slut dö. Hade samma symptom på mina Cb, Ph:t är på en bra nivå runt 7.0.
Bikarbonat var en höjdare för övrigt om man bara doserar lite grann, hade en tredjedels kryddmått i mitt.

Mitt beslut blir att jag ska fokusera mig enbart på neocaridinia arter och snäckor. Lika bra det så slipper man ha hela lägenheten full med akvarier :lol:

Framstår väl antagligen som en noob men det kan jag leva med :thumbs:

aha, är det så man ska resonera :lol:
inga caridina förökar sig hos mig, troligen pga gamla rörledningar i huset som avger någon skit de inte tål