Osmos ?

Tänkt starta upp några 60 lit för odling av Crystal red och black ev någon lite svårare sort också
behöver lite råd om detta om man kolfiltrerar allt vatten och har beredningsmedel samt soil är det ändå tvunget att ha
osmosvatten och i så fall bör det köras med 100% av detta annars hur delar ni upp detta ni som vet o kan. :scratch::scratch:

Det finns många som kör med vanligt kranvatten men generellt sett är det lättare att få räkorna att trivas och föröka sig med osmosvatten.

Osmosvatten är filtrerat så att det inte finns några metaller,mineraler eller salter kvar i vattnet utan bara rent vatten(hur rent beror på osmosfiltret), man behöver tillsätta mineraler och näringsämnen till vattnet om man kör osmos. Kör man med osmos rekommenderar jag att man kör med bara osmos annars missar man fördelarna med osmosvattnet, om man kör med en del osmos och en del vanligt vatten får man fortfarande in ämnen i akvariet som kan påverka räkorna negativt, dock kan det vara ett alternativ om vill vänja sina räkor vid kranvatten istället för osmosvatten att successivt över tid öka mängden kranvatten i akvariet

Vattenberedningsmedel kan vara bra att ha i om man kör med rent kranvatten för att binda metaller, (behövs inte om man kör osmos)

Soil har du för att få rätt och stabilt ph värde, dock inte till alla räksorter (kan vara bra att ha oavsett om man kör osmos eller kranvatten)

Kolfiltrera vattnet vet jag inte varför man skulle göra, kanske någon annan kan svara på den.

Med vänlig hälsning Mattias

Kolfilter kör man för att få bort diverse junk(metaller mm) som kommer med vårt kranvatten och som vattenverket tillsätter för att bla förhindra algtillväxt i ledningarna…
Själv kör jag med kolfilter som förfilter till Osmosanläggningen…kanske överkurs men jag vill att det största skitet stannar i kolfiltret och inte i osmos…

Vad för mineraler behöver man tillsätta i vattnet om man kör med RO vatten? antar att det är något för KH/GH.