Det känns som att ordet “oseriös” används för löst när någon får hem döda djur. (Speciellt från utländska butiker)
Det är ju jättelätt att skylla på säljaren; eftersom dem paketerar djuren och skickar djuren. Jag har också ibland väldigt lite tålamod när jag inte får förväntade resultat när jag handlar med utländska företag.
Är det ingen som ta ställning till hur många det är som beställer från utlandet, och att det kanske är anledningen till att många djur dör? Eller är det en självklarhet att vi ska beställa från utlandet eftersom vi måste ha coola krabbor o räkor eller whatever.
Senaste beställningen från tyskland sket sig totalt eftersom de inte haft i lager dem djuren jag beställde och till slut fick jag pengarna tillbaka. Det skulle kunnat resultera i att företaget beställer in vildfångade djur, och skickar nästan direkt vidare dem till Sverige när de fått hem dem. Vad är då chanserna att djuren klarar sig så lång tid i konstant transport? Det är nog bara worst-case-scenario. Jag vet att odlade djur klarar sig mycket bättre. Men de är också dödliga.
Man kan skylla på dålig paketering, men eftersom själva transportvägen inte kan kontrolleras av säljarna så kan de inte VI kräva av DEM att djuren inte dör under transporten pga andra faktorer än packningen. Vi lär inte heller vilja betala tusenlappar för högklassig transport för ngt som kostar några hundringar.
Kan det vara så att efterfrågan på ryggradslösa akvarie/terrariedjur i sverige växer mycket snabbare än tillgångarna, och det är därför vi blir arga och säger “oseriös” när vi får hem ett packet med döda djur från en annan del av världen?
Du har delvist rätt, men när det gällde mina krabbor från Garnelio så dog de på grund av att de var packade i lufttäta små burkar, när det gäller mina räkor från Aqua-Tropica så skickade dom inte ens den mängd räkor jag beställt och betalat för, jag beställde 20 räkor och fick 14 varav flera var döda, om du kallar det seriöst så är det upp till dej att tycka det, men din tråd är postad på fel ställe med den borde vara under diskutionsforum där den passar bäst.
Det finns både seriösa och icke seriösa internetbutiker och Tyskland ligger väldigt nära oss.
någon får gärna flytta på tråden
Men jag måste leka djävulens advokat.
kan du bevisa hur dina krabbor dog? Och tror du VERKLIGEN att personalen på Garnelio ville packa krabborna i lufttäta boxar, hur kan de ha fortsatt försäljng av krabbor om dem packar dem i dötsfällor?? jag skulle inte tro att ett hål i jorden (som vissa krabbor gräver och bor i) är mer lufttät än den plastbox). Jag är ledsen altså, men jag är skeptisk. tyvärr.
Att du inte får den många “varor” som du beställd tror jag inte att du är ensam om, eller att den butiken är ensam om att skicka fel antal. Om du handlar på internet, förväntar du säkert inte att någon t.ex snor ditt kreditkortsnr eller att det aldrig sker fel pga tekniska misstag… eller?. Hur seriös en säljare än är så kan han eller hon begå misstag. Jag vet att eftesom det händer en själv så är det hela världen. Eftersom vi är så bekväma med internet så tänkter vi inte på att saker o ting kan gå fel… inte jag iaf.
Du vill tydligen sätta vita vingar på alla och inte svarta och du vill inte se att det faktiskt finns både oseriösa och seriösa människor i vår värld utan tycker att alla är änglar, tänk om det vore så då hade värden varit så mycket bättre och det skulle råda fred på joden. Angående räkorna så skulle JenL ner till Tyskland just i den vevan, hon tog kontakt med AquaTropica där nere men dom vägrade även att prata med henne, de svarade inte på mina meil heller och är man seriös så bär man sej inte åt så eller hur:x!!
Att fel antal eller fel vara skickas händer var man än handlar tyvärr… Nu har jag aldrig köpt räkor eller så från t.ex. tyskland, men det är trots allt levande djur och det finns mycket som kan gå fel under transporten. Skulle jag beställa från utlandet skulle jag nog räkna med att allt inte lever när det kommer fram. Har ju beställt annat på internet från stora seriösa företag som inte varit rätt när det väl kom fram. Jobbar även själv på ett lager och fel blir det, men för det är det inte ett oseriöst företag.
vi vrider du på mina ord. jag säger inte att alla är änglar… det är bara inte alltid lätt att inte göra fel. jag säger inte att alla som packar fel eller leverera döda djur ska få guldstjärnor, bara att vi som beställer ska se från ett annat perspektiv. Säger man att någon är oseriös borde man ha väldigt bra grunder. Jag trodde först att en svenska butik var “oseriös” innan jag insåg att dessa personer kanske har annat i sitt liv att kämpa för och de gör faktiskt vad de kan för att hjälpa kunderna, det gäller att man håller rätt ton. Det är lätt att börja gnälla redan från början utan att veta vad som riktigt ha hänt och då blire inga bra relationer.
Jag har handlat räkor ett antal gånger från utländska företag/privatpersoner. Jag köper aldrig från en odlare utan att först ställt frågor angåeende ev döda räkor vid leverans. Har säljaren ingen DOA garanti köper jag ingenting. Jag kollar även alltid så att säljaren skickar räkorna i Breathingbags och isolerad låda även sommartid. Jag har hittills aldrig haft några problem med för få räkor eller döda räkor vid ankomst.
Sulawesiräkor som jag vet är mycket transportkänsliga skulle jag inte våga köpa via postorder från utlandet, det är troligen max 50% chans att de överlever transporten om ens det.
Det bästa och roligaste sättet är att själv åka ner och hämta hem djuren och då pratar jag så klart om EU land. Är man lite folk som delar bensinpengar blir transporten inte dyrare än om man får de skickade hem.