I förregår flyttade 10 CR och 10 Neocaridina in hos mig, ned i samma kar (30L).
Det som oroar mig är att de tre tillfällen jag tittat på dem igår, samt imorse och nu, så sitter alla räkorna stilla. Några enstaka äter ibland men aktiviteten generellt är väldigt låg. CR sitter alla och hela tiden, vad jag sett, på en yati-rot (se bild http://www.redbee.se/attachment.php?attachmentid=15795&d=1371760006), enstaka Neocaridinaräkor simmar ibland en vända, sen sitter även de stilla. De verkar inte heller äta så mycket, vad jag kan se. De plockar lite i fem-tio sekunder, sen sitter de stilla igen.
Jag skulle inte vara så orolig om det inte var så att den första batchen CR som jag köpte i juni betedde sig på samma vis och de överlevde bara till augusti
De förra CR var grad A, nu testar jag med grad B-C. Det är inget fel på stammen för jag har CB från samma stam i karet bredvid.
Jag har bytt allt vatten i karet sen CR dog, men inte grävt runt allt för mycket i bottensubstratet. Inredningen i övrigt är räksäker, haft både amano o körsbär i det tidigare.
Brukar räkorna vara skygga när de är nyinflyttade hos er? Tänkte typ torgskräck, för att det är så stort och farligt och inte så många andra räkor att gömma sig bland 
Mina tigrar av olika färg och mina CB var skygga och satt mycket på rötterna när de precis flyttat in och mer aktiva nu när de är många. De enda som simmat runt direkt efter ikoppning har varit mina körsbär. Jämför jag dock hur mycket alla andra räkor utom de nyinköpta rör på sig och framförallt äter (de plockar hela tiden, klorna går som snurror mellan det räkorna sitter på och munnen) så blir jag lite orolig (och nojjig baserad på tidigare försök med CR).
Överväger att plocka ut roten, bara för att se vad de gör isåfall…fast jag gillar verkligen hur det ser ut i karet med den 
Är karet nytt och inte så inkört kan de vara ganska slöa och oartiga den första månaden. Det är viktigt att du matar med finfördelat foder i början så alla räkor hittar mat.
Kan du specificera avd som menas med “inkört”? Räcker det med vatten+inredning eller ska man ha djur (fisk/snäckor) som ätit och bajsat i karet för att det ska räknas som inkört?
Karet har ju stått igång sen februari, med inredning (växter, bottensubstrat, trädrot), 2 amanos och 3 fiskyngel, bytte dock allt vatten som jag kunde komma åt (utan att få med grus) för 2veckor sedan när jag märkte att även de två sista CR dött.
Men finfördela mat låter som ett bra tips! Ska testa! Tack Janne!
Det låter som om du har något ämne som räkorna inte tål i akvariet. Har det stått/gått så länge så borde det finnas mkt bioflora för räkorna att gå runt och mumsa på. Inaktiviteten tyder på att de mår dåligt 
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Efter Jannes tips om att smula ned foder “stödmata” dem, så har de börjat bli mer aktiva.
De är fortfarande segare än mina cb/tigerräkor, de flesta sitter på roten, men de sitter och plockar nu iallafall och så fort jag matar dem så springer de fram och äter.
Sen springer de tillbaka till roten igen.
Ibland kommer jag på 2-3st som vågat sig ned från roten men så fort de ser min skugga så springer de och sätter sig på roten igen.
Jag tänker stödmata 2ggr om dagen (får passa så det inte blir övermatat), men just nu känns det som att risken är större att de svälter än att det blir dåligt vatten. De har trots allt kort matsmältningssystem, det går in i ena änden och pressas ut i andra. Trots att det är ett gammalt akvarium så kanske det inte finns så mycket biofilm av ngn anledning. Jämför man sanden mellan alla tre akvarierna så har det blivit mörkare i de två andra två (inte bara pga räkbajs) medan i detta problemkar så är sanden fortfarande lika ljus som när jag köpte det.
Är kanske lite övertrött nu. Men upptäckte precis att en av mina CR har dött.
Så less på detta; att gå runt och oroa sig och konstant grubbla på vad som kan vara fel.
Det kanske inte är så konstigt att en räka dör men med tanke på att de inte gick att hålla vid liv förra gången så har det ökat på min oro igen. Jag som tänkte att det börjar se bättre ut eftersom de börjat röra sig bort från roten och även om de är mindre aktiva än mina andra räkor så tycker jag att det ofta är några stycken av dem iallafall som sitter och plockar samtidigt. Och de rör mer på sig än den förra batchen som dog.
Ledsen 
Alltså allt detta som har hänt dig har hänt mig med…jag tror att det ända lösning om man har dålig vattenkvalite redan från kranen så är det inte så mkt att göra åt än att köpa osmos, gh+salt och en tds mätare för att få rätt på det…det e bara vad jag tror om man har den oturen…
/Micke
Tack för feedback Micke!
Jag ska försöka hålla ut ett tag till. Osmos känns lite att ta i, men om det minskar oron så kan det ju vara värt.
Vattnet från kranen bör dock vara ok, då mina CB från samma stam samt Tigerräkor klarar sig i vatten från samma kran.
Ev kanske testa soil…
Varit bortrest några dagar, hörde att 2CR till dött.
Blev fundersam när jag såg bilderna på de döda räkorna. Har aldrig sett så ut förr. Antingen har de varit nydöda och orörda eller så har de andra räkorna hunnit äta på dem, men då brukar det saknas KROPPSDELAR.
Bilderna är lite morbida, men undrar om det är vanligt att andra räkor äter upp SKALET på döda räkor, UTAN att äta av muskulaturen?
(Vet att de äter ömsade skal). Och bara skalet på KROPPEN, inte på CARAPACE:n?
Det var dock en del mögel (?) i bottensubstratet runt räkan, så nu har jag tagit ut allt bottensubstrat, sköljt genom flera gånger i kallt vatten och stoppat ned det i karet igen. (Inte det bästa, jag vet, men det finns väl biofilm kvar på växter och roten +kommer att fortsätta stödmatandet). Får se hur det funkar…
Jag hade bytt ut till soil istället för sten/sanden som du har nu. Tror det hade gjort stor skillnad för dig.