[i][b]Ja, hela helgen försvann på ombygget utav 3 akvarier
Var ledig i fredags då jag började (jobbar nätter så jag vaknade typ vid 1430), åkte över till Johnny runt 1600 och köpte lite Akadama jord. Johhny som är en toppenkille, skänkte också två röda Posthornssnäckor och Javamossa till mig (man tackar och bugar). Sedan bar det av till BrommaZoomarknad för att köpa mörkt grus och rötter.
Väl där så fanns det tre olika att välja emellan, ZoluxColorQuartz 2-3mm grå, AquaticNature 3-5mm svart"metallic" och Imazo 3-5mm svart. Då började beslutsångesten, vilkan skulle man ta? Tankarna gick, och jag tänkte: AquticNatures såg lite overklig ut pga metallicfärgen, Imazo hade jag aldrig hört talas om (då i alla fall :lol:) och personalen visste inte så mycket om den och Zoluxen var bara dyr. Efter mycket om och men så bestämde jag mig för Zoluxen eftersom jag inte visste något om de andra två var pHhöjande eller inte, och Zoluxen var neutral enligt personal. Köpte två (M) Mangrovirötter också.
Så kommer man hem och skall börja med det hela, inser då att HÅVEN var på rymmen och affärerna var då redan stängda… såg till att tvätta/skölja gruset och rötterna i alla fall så har man det gjort.
Tog och mätte efter ett par timmar i hinkarna jag hade gruset och jorden blötlagda i för att se om gruset verkligen var neutralt. Mätte med Nutrafin pH TEST, och fick resultatet:
ZoluxColorQuartz = ca 7,5 pH
Direkt ur kranen = ca 7,5 pH
Akadama = ca 6 pH
Okidoki börjar väl med ombygget tidigt på lördagen då
Lördag, åker och köper 2 HÅVAR! om nu den ena skulle bestämma sig för att rymma :lol:
Kommer hem och börjar med att tömma 18,5litersen på allt inkl alla CR som bott där. Ja, det gick inte snabbt i alla fall att få ut alla CR
När akvariet var tömt och rensat så la jag in först lite Akadama ( för att få ner pH) sedan Zoluxen, roten och mossan. Fyller på med vatten och inser rätt så snabbt att gruset vart LJUSTITANBLÅTT UTAV AKVARIEBELYSNINGEN!!! F-N!!! det var ju mörkgrått innan??? HELT FEL TYP
Helt förstörd, så försökte jag inte ge upp. Tänkte om jag ger det lite tid så kanske jag tycker att gruset var okey. Nix ett par timmar senare, lika besviken.
Åter igen så var affärerna stängda, så jag fick vänta till söndagen
Söndag, åker till BrommaZOOmarknad igen och köper Imazo gruset istället. Träffar på Johnny där också
Kommer hem och tömmer 18,5litersen igen förutom Akadaman, tillslut så lägger jag i Imazo och resten… PERFEKT!!! nu vart allt PERFEKT!! Äntligen nöjd
Vidare till 46litersen och de ca 150 Körsbärsräkornas rike :lol: men, men ,men nu var kl ca 1800 och VMskapet i F1 var på G break i ca 2 timmar… tik tak tik tak tik tak tik tak tik tak mm
YES!!! KIMMI VANN BÅDE RACET OCH VM-SKAPET MED FERRARI
Okey dags för att tömma 46litersen. Gjorde i stort sätt exakt så som med 18,5litersen förutom att det tog extra lååååååååååååååång tid att få ut hela befolkningen ur den. Tänkte just när jag tog ut alla Körsbärs att sälja dem billigt och köpa CR och bara ha CR i båda akvarierna, men ingen nappa på annonsen så jag ändra mig typ och behöll dem istället.
Likadant resultat här också, PERFEKT blev det tillslut
Tittade på min Kampfisk akvarium när jag var klar med allt, och såg att han tänkte typ:
- Jag då? Skall inte jag också få ny inredning :/???
Okey tänkte jag och bytte till Imazo i hans akvarie också
Ja, så spenderade jag min hela helg i alla fall (jag som skulle tvätta Subarun ;))
Lägger upp bilder snart på det hela[/b][/i]