Jag har en Olympus ,u 1020 den har 10,1 megapixels och 7x optiskt zoom.
Blir inte klok på denna kamera får inte till skärpan riktigt på vare sej fiskar eller räkor, gör jag något fel med instälningen?
Har försökt få till bra bilder på mina vildguppyhannar men det blir oftast mycket suddigt :?!
Någon som har något tipps?
Vet inget om just den kameran men jag vet att jag hade samma problem när jag hade kompakt kamera…tror det handlar om att den inte “hinner” med rörelserna som fisken gör på samma vis som en system kamera gör. Dvs att bilderna blir suddiga då fiskarna rör på sig hela tiden vilket gör att kameran inte kan hitta en punkt som är still att fokusera på. Hoppas du förstår mitt snurriga sätt att förklara, men som sagt det är bara vad jag tror är ingen kamera expert
Ok, min nästa kamera får väl bli en systemkamera men denna är bra då den tar liten plats och det går att ta bra foton från marken upp till 4 meter från marken. Jag har en äldre systemkamera men då måste man ju köpa film och så kostar det mer när man måste framkalla bilderna !!
Tänker prova med olika ISO och se om det blir bättre.
Se till att använda makrofunktionen (brukar vara en blomma som ikon) och fota utan att zooma.
Öva på saker i akvariet som inte rör på sig så mycket som tex en snäcka. Räkor är hyffsad lätta med.
Tack Johnny, ska testa det
!!!
Detta handlar om en helt annan kamera…men kolla in tipsen på denna tråden…
Det kan hjälpa dig…
fotoutrustning/foer-dalig-t1314.html
Lycka till…
Tack, men macro känner jag redan till då jag har pippi på att plåta blommor, det är en slags sjukdom :lol: :lol:!!! Men nu har jag lyckats ta någon lite bättre bild med kameran intäld på kamerasymbolen, supermacro och ISO 800 !