okänd snäcka

Har fått några pytte snäckor / sniglar som liknar posthorn men jag vet inte om det är det för de är kanske en 4-5 mm stora nästan genom skillniga med gul kropp.Någon som vet vad det kan vara?

Har sådana, skivsnäckor heter de. Dom förökar sig inte så explosionsartat som t.ex. physor och för det mesta märker man inte av dem så mycket. De blir inte större heller. (:

Det är inte " kanelbulle" snäckor detta måste va en postis men vilken färg har de. Näst inte till genomskillniga med gul kropp?

Om det inte är kanelbulle så är det svårt att säga utan bild. Kanske vanlig physa?

Om dom ser ut som postisar kan det ju inte vara Physa i alla fall grottbert, i bland blir det sådana här postisar som dyker upp och de går inte under någon färg, de kommer och går. Jag har försökt avla på dessa udda postisar som dyker upp, men tyvärr brukar de inte stanna så utan går tillbaks till ursprungsfärg även om man har många:)

Är det inte postisar så är det skivsnäckor, finns många olika bland dem:)!

Tycker nog physa kan se ut som postisar i kroppen nog, inte i skalet dock. Speciellt om dom är små kan dom vara svåra att skilja. Fast kanske bara är jag som är ovan.

:)), nä det är ingen kanel bulle eller physa, har försökt ta en bild men måsta ju kolla så man ser vad det är…

Har inget bra redigeringsprogram, ny dator så jag har inte alla program som jag behöver ännu. Får bli en senare fråga.

I dag såg jag några andra grejor som får en att undra om det är vår, maskrosor och vide. Helt fantstiskt.

Du får helt enkelt ladda upp en bild så vi får se vad det är för snäcka:D!!

Du kan redigera bilder i picnik.com (gratis)

Jag har inget redugeringsprogram utan använder en gratisvariant, fungerar faktiskt bra:D!

http://pixlr.com/editor/?loc=sv

Tack för länkarna. Skall titta på dem men det blir i eftermiddag.