Odling och korsningar av Caridina cantonensis ‘Crystal Red’
[img2:99zo3s2h]http://www.redbee.se/forum/download/file.php?id=395&mode=view/01-1744.jpg[/img2:99zo3s2h]
Då det ofta frågas om korsningar på de olika Caridina cf. cantonensis räkorna här på Redbee så har jag sammanställt en artikel utifrån mina egna erfarenheter av odling. Den här informationen hade jag varit glad över att få tillgång till för något år sedan när jag startade upp, hoppas den ger en del råd och funderingar.
Jag har ända sedan tonåren varit akvarieintresserad med tonvikt på ciklider från Sydamerika. Sedan 2006 då jag startade upp den första räkbaljan har jag bara blivit mer och mer fascinerad av dessa små varelser. Jag har i dag 20 akvarium med enbart räkor, de flesta med Caridina cf. cantonensis av alla de sorter. All fisk är bortprioriterad!
I bla Asien, där räkodling är en stor buisness, är det mycket hysch hysch om hur man går tillväga med de de olika sorterna och hur man bäst lyckas få fram räkor med de mest solida färgerna. Självklart är tystnaden stor för att många lever av detta och vill vara ensamma om just sin stam och mutation.
Jag anser det gynnar alla i slutändan om vi hjälps åt och delar med oss av kunskap kring det här. Jag har själv begått en hel del misstag på vägen och kan jag genom mina erfarenheter hjälpa andra att undvika dem så har jag gjort någon glad iaf.
Som det ser ut i dag säljs väldigt många dåligt färgade Crystals ute i Zoohandeln. Min förhoppning är att de här räkorna på sikt ska bli bättre/tåligare och med mer solid färg genom att bättre förstå hur man odlar dem och vad man skall tänka på.
Historia
År 1996 upptäckte Mr. Hisayasu Suzuki från Japan en röd mutation från sina annars svarta/transparanta Caridina sp cantonensis. Han registrerade “Crystal Red shrimp” som sitt trademark för den röda varianten. Den här färgen har blivit mycket populär runt om i Asien och så småningom i hela världen. Senare har den ytterligare förfinats av grundaren och andra uppfödare för att få fram större vita partier i kombination med intensivare röd färg. I många länder runt om i världen kallas de “Red Bee”-räkor just för att namnet “Crystal Red” är patenterat.
Mr. Hisayasu Suzuki
Så småningom utkristalliserades två huvudstammar av Red Bees, en taiwanesisk och en japansk. Den japanska stammen hade generellt sett en mer solid vit färg i början av 2000-talet.
Japanerna var helt emot att korsa in Snowwhites/Goldens i början då de ansåg (med rätta) att den vita färgen på räkan blev sämre i längden. Taiwaneserna däremot var övertygade om att ifall man korsade in Snowwhites fick man fram räkor med högre gradering (=mer vitt). Det visade sig några år senare att båda ländernas stammar var vinnare.
Japanerna fick fram väldigt fina räkor med kritvit färg och mörkröda partier.
Se exempel nedan.
Taiwanesernas räkor hade inte riktigt lika solida vita färger och deras räkor hade lite mer röda fläckar i det vita, överlag var de lite mer spräckliga i färgerna (ett tecken på att Snowwhites varit inblandade?).
Se exempel nedan
Det som taiwaneserna däremot upptäckte när de korsade in Snowwhites/Goldens var att det i väldigt ovanliga fall uppstod extremt svarta och vinröda mutationer, de som idag benämns King Kong och Red Ruby. I ännu mer sällsynta fall uppstod en blå variant, den sk Blue Bolt.
Från början skänktes dessa djur bort då de inte alls ansågs fina.
Men mycket snart upptäckte de att många ville ha de här ovanliga räkorna och priserna chockhöjdes.
Än i dag är de ovanliga och priserna är fortfarande väldigt höga. I dagsläget (juli 2010) ligger priserna på bra Kingkong/Redrubys runt 150-250 Euro styck!
Utvecklingen har i dag lett till att både japanerna och taiwaneserna odlat fram mycket bra räkor, men även odlare från andra länder har lyckats bra de senaste åren.
Självklart skiljer det från odlare till odlare och det finns både bra och mindre bra räkor i alla länder.
Mina egna erfarenher kommer huvudsakligen från den taiwanesiska grundstammen av Crystals och det är den här som är vanligast förekommande i Sverige.
Detta var lite kort historia om hur det sett ut i stora drag fram till i dag.
Generella saker vid uppstarten
Jag tänkte börja berätta lite om grunderna i att hålla räkorna för att längre fram beskriva odlingen.
All information jag skriver här i artikeln är baserad på egna erfarenheter och det är inget som säger att just mina metoder och observationer är de rätta. Jag kan bara konstatera att de fungerar för mig.
Lagom storlek till räkakvarier är mellan 20- 80 liter. Under 20 liter skulle jag inte rekommendera då det kan vara svårt att upprätthålla en jämn vattenkvaliteten i akvariet.
Vid uppstarten av ett räkakvarium är det mycket viktigt att akvariumet får “gå in sig” minst 3 veckor, gärna 4-5 så att alg- och bakterietillväxten kommer igång ordentligt. För att det skall fungera måste några få djur tillsättas. Belysning, cirkulation och matning påbörjas i väldigt liten omfattning.
Djur som med fördel kan användas är snäckor och småfisk typ guppy och tetror. Det räcker ofta med ett tiotal snäckor och 3-4 fiskar till ett räkakvarium.
En annan metod, om man redan har andra räkkar i gång och inte vill vänta så länge, är att använda ca 80% av det gamla vattnet och filtret från ett redan inkört akvarium.
Red Bees är mycket känsliga för temperaturer över 27-28 grader, då de kan tvärdö. Den här sommaren (2010), då värmen varit extremt hög, har jag tyvärr själv haft en del dödsfall då tempen steg till 30 grader i ett kar som stod olägligt placerat.
Neråt i temp upplever jag dem som betydligt mindre känsliga, jag har odlat dem vid temperaturer på 18 grader med lyckat resultat. När jag själv köpt in räkor har temperaturen när de anlänt vid enstaka tillfällen varit nere på 10-12 grader utan att det påverkat dem.
Idealtempen i vattnet är 22-24 grader för Crystals. Man kan faktiskt påverka deras ålder genom att sänka tempen en aning. När de går i lägre temperaturer växer de långsammare och min erfarenhet är att räkans livslängd kan ökas med upp till ett halvår.
pH värdet är en annan sak som är mycket viktig att ha koll på. Över 7,5 (som är vanligt i många svenska kommuners kranvatten) klarar sej inga eller bara ett fåtal yngel. Vuxna räkor kan klara sej ända upp till 8,5 i pH men det är ingenting att rekommendera, idealet ligger på 6,3-7,0.
Som bottenmaterial använder jag i dag “EbiGold” shrimpsoil i de flesta kar.
När jag startade 2006 fanns ingen shrimpsoil att köpa i Europa, jag använde då mangroverrötter och ekblad som pH sänkare. Det fungerade men vattnet var alltid mer eller mindre thefärgat.
Fördelen med soil är att vattnet alltid är kristallklart och det innehåller en hel del naturliga ämnen/organismer som räkorna uppskattar.
Innan jag upptäckt EbiGolds shrimpsoil använde jag Aqutic natures Fertisoil utblandad med vanlig grus och även den fungerade som pHsänkare, dock inte lika effektivt.
Matning
Räkorna får ca 80% av sin näring från den naturliga bakteriefloran i karet och bara 20% från matningen, (dock är de 20% mycket viktiga då de saknar en hel del naturliga vitaminer och mineraler i akvariumet).
Vuxna räkor är inte speciellt kräsna när det gäller mat. I dag finns bra räkfoder från tex EbiGold och Mosura (jag är inte sponsrad av varken EbiGold eller Mosura 8))
Det som däremot är viktigt är att de nyckläckta ynglen får foder i pulverform då överlevnaden blir betydligt högre. Det ska innehålla alla nödvändiga vitaminer och mineraler.
Odling.
Jag kommer nu framöver i artikeln prata en del om de olika graderingarna på Crystals och för er som inte har riktig koll på de olika finns här en [b]graderingsguide[/b] jag gjort för en tid sedan.
Med tanke på att Crystals endast lever i 12-18 månader och att de är könsmogna redan efter 3 månader, så ser man snabbt resultat på sin odling och de olika korsningarna. Själv är jag nu (juli 2010) uppe i ungefär 18:e generationen.
En mycket viktig sak när man vill odla räkor med de bästa färgerna är att alltid plocka bort yngel som är svaga i färgerna innan de hunnit bli könsmogna. Även vuxna djur som haft fina färger från början kan tappa en del färg och de individerna sätter jag också i särskilda kar för uppsikt. Ibland kan jag plocka bort så mycket som 90% av ynglen, är du osäker är det bättre att ta dem åt sidan än att odla vidare.
Är du nogrann med det här från början kommer du redan efter några generationer att få betydligt bättre procenthalt bra färgade yngel utan transparanta partier.
Nedan visas ett gäng “före detta SS” från en odlare i Asien som tycker kvantitet är viktigare än kvalitet. Så här illa kan det gå redan efter 3-4 generationer om man behåller eller blandar in sämre graderade räkor än S grade och inte plockar bort dåligt färgade exemplar.
Det är viktigt att hålla ett jämnt pH, GH och KH. Just vid vattenbyten har jag märkt att räkorna kan bli lite stressade och dödsfall inträffar ibland hos enstaka individer och yngel. Försök byta vatten väldigt långsamt för att minimera svängningarna.
Grunderna
Grundregel nummer ett är att aldrig blanda in sämre räkor än S grade i din odling.
Det svåra är att behålla de vita färgerna och då hör inte A grades dit.
De räkorna får man oavsett man vill eller inte när man hållt på ett tag.
Om man odlar Crystals och har som mål att få fram så bra röda,svarta,vita färger som möjligt i räkorna skall man helt unvika att blanda in Goldens.
Riktigt bra Snowwhites kan fungera men är lite riskabelt då de i regel inte är så stabila i den vita färgen.
Kan man blanda Crystal red med Crystal Black?
Frågar du 100 odlare tror jag 50 säger ja och 50 nej.
Personligen har jag haft dem blandade i några år och tyckt att det fungerat fint. I bland blir en och annan räka en såkallad “Brownie” men de är ganska ovanliga.
Fördelen är att Crystal red får en mörkare fin röd färg.
En annan vanlig defekt är en liten röd prick på stjärtens ovansida på Crystalblack.
Se exempel nedan
Vilka olika Grades kan jag blanda?
Det är inte fel att ha te.x Grade S ihop med SS, SSS. Men du bevarar inte S klassen bättre för att du blandar in de högre graderade.
Du kommer likväl att få en del dåligt färgade S, SS, SSS så småningom och det är de räkorna du ska plocka åt sidan och inte odla vidare på.
Får man högre graderade räkor om man blandar in Snowwhites/Goldens med vanlig CB/CR?
Det här läser man ganska ofta på utländska forum. Jag har i princip aldrig märkt detta i min egen odling. I ovanliga fall kan man få fram en och annan bättre graderad räka än de två (exempelvis SS och snowwhite) som parat sig.
Jag har under flera år försökt att odla fram SSS genom denna metod men inte lyckats.
Är de låggraderade räkorna lättare/tåligare att odla?
Jag har inte märkt någonting av att exempelvis B/C grades skulle vara mer lättskötta eller tåligare än de högre graderade räkorna (undantaget Kinkkong, Redruby, Blue Bolt) i min odling.
Det jag tror är viktigare när man köper in räkor är att de skall ha gått i så naturligt vatten som möjligt utan en massa tillsatser.
Jag själv startade med B/C grades men redan efter någon vecka inhandlade jag S, S+ och SS utan att förlora några räkor.
Såklart är de lägre graderade räkorna billigare i inköp och om man misslyckas blir det inte lika kännbart ekonomiskt.
Hur korsar jag för att få fram Red Ruby (RR), King Kong (KK), Blue Bolt (BB)?
Jag lyckades 2008 att odla fram 7 st så kallade King kongräkor från vanliga Snowwhites/Goldens tillsammans med Crystal Black grade S,S+ och SS
Det hela var då en slump och inget som var planerat. Jag hade ingen riktig koll på exakt vem som var föräldrar till just de ynglen då jag hade åtskilliga honor av både Snowwhites och Crystal Black som släppte ynglen vid ungefär samma tid.
Det jag senare upptäckt och som jag även läst mig till är att när vissa individer av Snowwhites, Crystal Red, Crystal Black får en rosa ton i det vita kan de ge Red Ruby, King Kong.
Jag gjorde under 2009 en test där jag satte 7-8 rosafärgade Snowwhites/Goldens honor med ett 10tal Crystal Black i varierad gradering.
Resultatet stämde väl överrens med mina misstankar. De 8 honor jag haft i karet har tillsammans fått ca 20 kullar under 2009 som gett 8 st KK,3 st RR och 1 st BB förutom alla “vanliga” yngel
I vissa kullar blir det bara en KK/RR och resten vanliga CrystalBlack/Snowwhite.
När BB blev till fanns även 2 st KK och en RR i den kullen.
Såklart kan man köpa in KK/RR från början och odla på, men personligen tycker jag halva nöjet är att lyckas få fram dem själv och det är så klart även mycket billigare.
Jag märkte tidigt att de nya mutationerna var väldigt känsliga efter ca 3 månader, då många gick bort utan rimlig förklaring.
I dag har jag lyckats bygga upp en ganska stabil stam med både KK/RR.
Skillnaden jämfört med vanliga Crystals är att många KK/RR yngel går bort under den första månaden.
Sammanfattningvis vill jag säga att jag lär mig nya saker varje vecka om hur jag ska förändra små detaljer och man blir aldrig fullärd när det gäller att hålla och odla fram dessa underbara dvärgräkor.
Jag vet att det finns många saker jag inte tagit upp i den här artikeln men det är dock en början. När detta skrivs finns absolut ingenting skrivet på svenska i det här intressanta ämnet.
Janne Johansson