Odla posthorn, tips?

Hejsan. Jag har tänkt att odla posthorn i ett separat akvarium.
Anledningen till att jag vill göra det i ett separat akvarium är för att jag inte vill ha några snäckor i mina andra akvarium där jag har väldigt fina växter. Även om de möjligtvis inte äter på växterna så lägger de fortfarande ägg på bladen.

I alla fall så tänkte jag kolla med er om ni skulle kunna ge mig lite tips på hur man kan optimera förutsättningarna för att få fram väldigt fina posthorn. Har haft posthorn innan men då var mitt ena syfte med dom att de skulle städa. Jag gav dom alltså inte någon speciell mat eller något. Vet att det finns viss mat som är bra för deras skal etc.
Jag är mycket väl medveten om att posthorn förökar sig oerhört lätt men det “svåra” är ju att få fram posthorn som är riktigt fina.

• Hur pass stort akvarium behöver jag?
• Finns det något speciellt bottensubstrat som är att föredra?
• Vad bör jag mata dom med?
• Vilken inredningen bör jag ha i akvariet? (några speciella växter/rötter/stenar?)
• Bör jag ha något speciellt ph-värde, temperatur?

Fyll gärna på om det är något jag missat. Alla tips är välkomna :slight_smile:
Tack på förhand!

• Hur pass stort akvarium behöver jag?

Dom förökar sig våldsamt… Jag har odlat posthorn i allt från 20 till 70 liter

• Finns det något speciellt bottensubstrat som är att föredra?

Om man odlar och alltså får stora mängder så skitar dom ner. Det visade sig vara enklast att ha dom i 20 liters plastkar, utan bottensubstrat. Eftersom dom inte är så särskilt kinkiga med vattenvärden kunde man bara tömma karet emmellanåt och göra rent och i med nytt vatten.

• Vad bör jag mata dom med?

Dom älskar algtabletter :slight_smile: Ärtor, spenat… Men allt du kan ge till en räka t ex.

• Vilken inredningen bör jag ha i akvariet? (några speciella växter/rötter/stenar?)

Jag hade inte varken bottensubsrat, planterade växter eller syrepump eller innerfilter. Däremot hade jag vattenytan i princip täckt med flytväxter. Tror inte dom bryr sig så mycket om vilken växt.

• Bör jag ha något speciellt ph-värde, temperatur?

PH måste vara över 7 annars eroderar skalen. De blir fula och det läker INTE!!. I värsta fall går det hål och snäckan dör förr eller senare.

Varmt = stor förökning.
Kallt = ingen eller mycket liten förökning. Förlänger snäckans liv avsevärt.

När det var vinter och man inte kunde skicka snäckor stod mina kar vid kalla fönster i ett rum där det sällan var mer än ca 15 grader. Då lever snäckorna långsamt, förökar sig knappt. Sen tog det fart automatiskt på våren när värmen steg.
Annars skulle det lätt ha varit tusentals snäckor på våren efter att man varit tvungen att behålla hela yngre generationen under vintern…

Har aldrig haft värmare i kar för enbart snäckor.

PH över 7 är egentligen det viktigaste.
Och ingen blästersand, då knalldör dom.

Har mineraler och metaller i mitt vatten och kranvattnet rakt av tog också död på snäckorna.
Men med vattenberedningsmedel även i vattnet för vattenbyte så gick det bra.

Dom är jätteenkla att odla dom odlar i princip sej själva, behövs inget speciellt utom att de inte blir fina i för mjukt vatten.

Spenat varnar jag för, det ska man bara utfodra med någon gång ibland för det finns ett ämne i spenat som urkalkar skalen på snäckor, men det är inget bra för några levande varelser i större mängder inklusive oss människor!

Spenaten är bara att förvälla/blanchera så löses oxalsyran ut i kokvattnet. Oxalsyran hämmar upptagningen av kalcium som är byggstenarna i skalet.

Tack för svaren :slight_smile:

Skippar nog spenaten då och satsar på algtabletter och andra grönsaker (ärtor, morötter etc). Har hört att morötter ska vara väldigt bra för deras skal, stämmer det? Bör jag även försöka inhandla någon form utav kalksten?
Vad bör mitt PH-värde ligga på för att vara optimalt? Jönköping har ju ganska mjukt vatten ( 0-5 °dH) så jag måste ju få upp PH-värdet lite tror jag. Borde inte kalksten vara ett bra alternativ då? Har även hört att bikarbonat ska vara väldigt bra om man vill höja PH-värdet.