Hejsan!
Kan man på något enkelt sätt odla mossa ovan land? Typ i mini växthus. Har 4 st sådana små plast växthus… om det inte går finns det några andra växter man kan odla ovan vatten? behövs det botten substrat finns det. skulle vara kul att testa något nytt och lite svårare!
ALLTID kul med nya projekt… Ge mig tips!
Jag håller på att försöka odla Flamemossa på 2 lerkrukor som jag ska ha till mina L134 när de är klara, men än vet jag inte om det fungerar, jag använder 1st godisburk med lite sand i och så blötlade jag krukorna först. Sen har jag smetat på en blandning av yuoghurt och hackad mossa, finns en tråd här någonstans som jag läste det i, jag har lite vatten i botten av burken , men bara så att sanden är blöt och sen sprayar jag lite varje dag på krukorna, luktade inge gott efter några dagar men nu har lukten försvunnit:D!!
Hmm det är kanske något jag ska pröva! Men vete sjutton om jag kommer stå ut med lukten! :scratch: Tror inte mamma blir så glad heller av doften :lol: men jag får väl gå med mun skydd och låta bli att säga nått till mamma
Några andra saker som man kan odla ovan vatten?
Jag har inte så stor kol på det men jag skulle tro att Ludwigia skulle kunna gå att odla ovan vatten t.ex. :D!!
Det var inte så många dagar det luktade och det luktade bara när jag gläntade på locket:lol::lol:!!
Okej! Men då tänker jag ta och hacka lite mossa imorgon blanda det med yoghurt och hälla på en liten rot och en blöta lite bottensubstrat och lägga det i ett sådant litet växt hus så får vi se om det blir nått men är lite tveksam! Men man måste pröva för att få veta
Du kan inte ränka dig att lägga in en bild på ditt lilla projekt? ![]()
Haha mamma gick med på men börjar det lukta där nere åker det ut! Så jag ska plocka lite mossa imorgon och fixa allt! men spelar det någon roll vilken yoghurt man använder? Vanlig vanilj mild yoghurt från arla?
Oki, här komer en bild ser inte så trevligt ut, lite mögligt men jag får se om den börjar växa på krukan eller ej, det får framtiden utvisa:lol:!!
har läst att det funkar bättre med öl och socker än yoghurt.
Haha nej det såg inte super trevligt ut men det ser väl ut så
hittade inte den sär lilla biten rot jag hade såklart! har allt utom den nu men får väl se om jag kan odla mossan på någon sten ett nått
fixar det imorgon… hoppas det blir nått av ditt ![]()
Hoppas jag också faktiskt för jag vill ha mossa på krukorna i karet så att dom inte lyser som semaforer där sen, vill liksom att de ska smälta in, kommer nog att sätta lite javaormbunke också på dem när och om det kommer att växa mossa på dem, annars får jag väl ha bara javaormbunkar då:D:D!!!
wotan, skulle det funka bättre med öl och socker, varför då:scratch:
Undrar jag med ![]()
Du wotan odlade du dessa ovan vatten? http://www.redbee.se/album.php?albumid=266&attachmentid=4750
Om det är vatten växter hur bar du dig åt? ![]()
Skulle kanske kunna gå med blöt såjord, det går ju alltid att testa:D!! Mina sålådor är upptagna av Tomater och chillipeppar bl.a. för tillfället så jag har inte plats just nu:D!!
har läst det på odla.nu tror ja. hittade denna länken direkt på google. http://www.ehow.com/how_11697_grow-moss-garden.html
Hehe det var meningen att så lite tomater och annat i dessa också med så verkar det inte bli
om man använder såjord får det inte vara med gödsen va? utan bara vanlig gjord? kanske blandat med akvariegrus…
planteringsjord blandat med kattsand. inte vattendränkt utan bara rejält fuktigt. glosso och hc växer utav bara h*lvete.
de flesta “vattenväxter” funkar kanon ovan vatten!
Du har ingen möjlig att svara på min fråga Wotan? ![]()
Du wotan odlade du dessa ovan vatten? http://www.redbee.se/album.php?album...achmentid=4750
Om det är vatten växter hur bar du dig åt?