hoppas alla mina djur klarar sig utan pumpen ![]()
Tar det lång tid så ta upp och skölj pumparna innan du kör igång dem och har du gott om växter så klarar dom sej bra.
det är nog ganska lungt.
Tror jag med:)
ska jag ta upp pumpen nu eller vänta tills strömen är tillbaka och rengöra den innan uppstart.
nu flög granens carport tak förbi.
jä…ar vad det blåser i skogen.
Det är lugnt bara du gör ren den innan du startar den:)
Bara för att förtydliga, det är inte pumpen du skall göra ren, det är filtret, alltså mediat som du bör skölja ur om avbrottet varar mer än 1 H.
Kan du syresätta mediat (typ luftslang som du blåser i, cykelpump funkar med) så att det håller sig vid liv så behöver du inte skölja ut det.
Om du tvingas skölja ur det så håll koll på ammonium och nitrit den närmsta tiden.
ja det lär dröja innan den kommer.
har en aquael pump med skumpatron och mackaron behållare.
lite surt att det är så många räklingar som kryper in mellan ryllerna som lär dö vid avsköljningen :*-(
Fast du skall ju skölja mediat i akvarievatten så det lär dom ju inte dö av.
mediet = mackaronerna eller skumpatronen?
Bägge delarna. Allt som innehåller/förvarar goda bakterier som dör måste sköljas ur.
I sådana lägen är det allra viktigaste att filterbakterierna har tillgång till syre. Dessutom ska de givetvis hållas fuktiga. För att minimera skadan så kan du plocka ut filtermaterialet så att det har tillgång till syre (syret i akvarievattnet förbrukas ganska snabbt). Sedan kan du hälla på lite av akvarievattnet då och då, så det håller sig fuktigt. När strömmen är tillbaka och du ska sätta igång filtret så kan du skölja av det med akvarievatten en sista gång innan du sätter igång filtret.
tack för alla tips har gjort som ni skrivit och strömen kom nu vid 0500