Hu länge ska ett akvarium vara igång innan man kan släppa i invånarna?
Kan man ta vatten från det andra akvariumet och ha i den nya och släppa i räkorna på en gång?
Du kan ta vatten från ett annat akvarium för att skynda på bakteriekulturen,sen beror det lite på hur känsliga räkor du ska släppa i.Tex, Körsbärsräkor klarar dom flesta vattentyper, medans Crystalräkor är känsligare. Vänta helst iaf en vecka innan du släpper i några räkor för säkerhets skull.
Jag har några Amano räkor som ska få flytta till ett eget hem. är det filtret som måste “bakteriseras” innan man kan flytta över dom? Jag har även hällt i Stress Zyme.
Ja bla är det filtret, men om du bara tar vanligt kranvatten är det även klor och annat som måste försvinna.När jag startat upp nya kar tar det ca 1 månad innan räkorna beter sej normalt ( vad som nu är normalt). Om just amano har jag ingen direkt erfarenhet beträffande nystartade kar, kanske någon annan här som vet
Nu har jag fyllt det nya akvariet med vatten från det gamla och lagt över lite växter. Låter det stå i en veckan innan jag släpper i några räkor, för säkerhets skull.
Jag funderar även på om jag ska ha malar med räkorna eller sniglar? Dom ska bo i ett kar på 40L.
Snäckor passar bra med räkor.
Malar trivs nog bäst i lite större akvarier.
Ja jag tänkte så jag med. Vilka snäckor rekommenderar du? eller gör dom alla lika bra jobb