Nystartat 63l akvarium

Hej!
Förra veckan startade jag upp ett 63 liters akvarium med jordbotten (+ grus) och öppet upptill. Rötterna är al, som jag tagit ur ett träsk (kokat dem) Just nu är det bara gullrankor med sina rötter i vattnet som växtlighet, men inväntar mer växter och mossor.
Tanken är att ha Kilfläcksrasbora och “ottosar” som fisk samt att jag även skulle vilja ha någon räka, förslagsvis Körsbärsräkor och så Malaysiska sandsnäckor och posthorn. Kan det funka i detta kar och hur länge bör jag vänta med att sätta i räkorna i akvariet?

Körsbärsräkor kan du släppa i nu.

Om du ska gå efter alla konstens regler så ska du sätta i ett litet antal fisk först, kolla vattenvärdet nån gång pr vecka. Byt vatten ofta o ha i vattenberedning som tar bort skadliga ämnen, ska vara räksäker…
Kolla ph o nitrat/nitrit, mata MYCKET sparsamt var 2 dag. Sen efter 4 veckor tar du i lite felr fisk o har fortfarande koll på nitrat/nitrit o ph. Efter ytterligare 2 veckor kan du stoppa i lite räkor…
Räksäkra filtret, om den inte redan är det o ha massor av gömslen i form av växter.
DOCK så brukar de flesta höfta lite o göra allt mycket snabbare…
Må gott

Tack Pia :slight_smile: