Hej!
Nu har jag smugit runt här under snart en månads tid, det är dags för en presentation med andra ord!
Jag heter Niclas och har egentligen ingen större vana av varken akvarie- eller räkhållning.
Hellstrum här på Redbee introducerade mig för sina räkor för ungefär en månad sedan och mina första tankar var att “det var en udda hobby”. Redan på vägen hem satt jag dock som klistrad på diverse forum och hamnade ganska omgående här på Redbee, där den största mängden information om dessa små krabater inhämtats. Tack för alla bra forumtrådar och artiklar!
Efter någon veckas research var ha begäret stort och en övertalningskampanj inleddes hemma i tvårummaren på 58kvm. för att få in ett akvarium i vardagsrummet krävdes en viss mån design och valet föll därför på ett Fluval edge, 23 liters versionen. Inte helt praktiskt men det har jag inte upplevt som något större problem än så länge.
Förberedelser:
Prylar beställdes och akvarium med inredning var på plats på onsdagen 8 januari och tanken var att låta det gå in sig några veckor, då det var det allmänna rådet här på forumet.
Jag har kört på Ebi Gold Shrimp soil, vilket har fungerat utmärkt samt har en fin färg och textur. Som filter har jag använt den medföljande layouten som är filtersvamp, kolfilter och högst upp Fluval biomaxkulor. Har för avsikt att komplettera med en grövre filtermatta i botten, men det tar jag när bakterikulturen kommit igång ordenligt tänkte jag. Vid introduktion av räkor har jag tillsatt Easy start bakterikultur.
Jag gick förbi Södermalms akvarieaffär där Janne bestämt rekommenderade mig att köra igång så fort som möjligt, inkörning var enligt honom ren idioti då ingenting händer i akvariet med bakteriekultur etc. om inget levande går i akvariet. Rådet att låta akvariet gå in sig härstammar enligt honom från Tyskland då vattenkvaliten var så undermålig och akvariet därför behövde “gå in sig” för att få ordning på vattenvärden. I dagens Sverige är vattnet så pass bra att det är överflödigt var beskedet. Som den novis man är köpte jag Jannes auktoritet på området och körde på rådet att köpa räkor så snart som möjligt och köra regelbundna vattenbyten vid tecken på nitrit. Janne skickade även med mig ett par snäckor som fick underhålla akvariet till dess att räkorna var på plats.
Introduktion av räkor:
Valet av räkor föll på 12 stycken SnowWhites av Janne Johansson samt 10 stycken cb/cr från Durre. Räkorna koppades in under måndagskvällen. Jag lät påsarna som räkorna kom i anpassas till temperaturen i akvariet och sedan öppnade jag påsarna och tillsatte en kopp akvarievatten i halvtimmen under ca 2 timmar innan räkorna introducerades i akvariet.
Såhär ganska exakt en vecka senare kan jag konstatera att samtliga räkor lever och mår bra! Har haft små små mängder Nitrit (näst lägsta enligt JBL-testet) vilket motverkats med vattenbyte på ca. 1/4 av vattenmängden per tillfälle. ca, var tredje dag.
I mitt fall har det med andra ord fungerat utmärkt att introducera räkor från start.
Tips till nya räkfantaster:
Foder: De lite större räkorna älskar ShrimpKing mineral, de lite mindre räkorna är inte intresserade av detta foder utan får istället ShrimpKing Baby och Mosura BioPlus. Har nu hittat ett mönster där de får mat varannan dag, de flockas då vid den mat som erbjuds. När jag köpte mina räkor av Durre skickade han med en påse torkade nässelblad, vilket verkligen gick hem hos räkorna! De dyra mandelbladen är de inte intresserade av men nässelbladen går åt!
Vattenbyte:
Jag kör Easy Start vid vattenbyten vilket verkar fungera bra. Köpte en slamhävert som jag använder vid vattenbyte, det fungerar otroligt bra att stoppa ned ena änden i akvariet och andra i den tomma hinken, baksuget ser till att tömma akvariet på vatten bekymmersfritt. Vid påfyllning lyfter jag upp hinken med nytt vatten högre än akvariet och baksuget fungerar då i omvänd ordning.
Och så lite bilder!